M-Sport Fordin Esapekka Lappi on ajanut reilun puolentoista vuoden sisään peräti kolmella eri WRC-ralliautolla kilpaa.
Lapin WRC-ura alkoi Toyotalla, josta mies siirtyi viime vuodeksi Citroenille. Pieksämäkeläinen joutui jälleen täksi vuodeksi vaihtamaan tallia ranskalaismerkin vetäydyttyä karkeloista ja sai työkalukseen Ford Fiesta WRC:n.
Suomalaistähti vertailee DirtFishin videohaastattelussa Toyotan, Citroenin ja Fordin menopelejä.
– Mielestäni Toyota ja Ford ovat aika samanlaisia autoja, kun ottaa huomioon moottorin ja auton käyttäytymisen. Myös ohjattavuus on aika samanlainen molemmissa, Lappi ruotii.
– Citroen oli taas erilainen. Moottorin ideologia siinä autossa oli toisenlainen. Siinä keskityttiin enemmän koviin kierroksiin ja huipputehoon. Sen takia ajotyylin piti myös olla erilainen, koska vaihdelaatikkoa piti käyttää eri tavalla, Lappi jatkaa.
LUE MYÖS: AJASTUS KE 0728 Jari-Matti Latvalalta paljastus WRC-autosta, jota ei koskaan nähty MM-ralleissa
Citroen epäonnistui alun perin autonsa geometriassa. C3 WRC:n problematiikan kävi viime kaudella toteamassa myös kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier. Autoon oli tulossa merkittäviä päivityksiä täksi vuodeksi, mutta niitä ei lopulta nähty tositoimissa MM-tasolla.
– Myös Citroenin alusta oli erilainen. Se ei ollut kovin helppoa minulle. Ajoin päivitetyllä autolla yhden päivän Suomessa ja voin kertoa, että eroa oli aika paljon. Silti pitää sanoa, että kaikkia ongelmia ja haasteita ei olisi vielä ratkaistu. Vauhti olisi ollut parempaa, mutta isoimmat ongelmat asvaltilla olisivat todennäköisesti jatkuneet.
Lapin startti WRC-tasolla MM-sarjassa oli lähes satumainen, kun hän voitti jo neljännessä rallissaan Suomessa vuonna 2017. Sen jälkeen on ollut hiljaista voittorintamalla.
– Alku oli niin hyvä, että ihmiset ovat odottaneet minulta tosi paljon. Itse olen kuitenkin ollut epävarma niissä ralleissa, joista kokemusta on vähän ja joissa en ole niin vahva. Loin myös itse paljon paineita itselleni. Olemme varmasti kehittyneet, mutta toinen voitto odottaa yhä, Lappi toteaa.
– Tämän kauden aikana en ole ollut niin ankara itselleni. Olen pystynyt keskittymään yksityiskohtiin ja omaan suoritukseeni. Olen yrittänyt unohtaa kaiken muun.
Pieksämäkeläinen tavoittelee edelleen maailmanmestaruutta, vaikka rakettimainen nousu huipulle onkin hieman tasaantunut.
– Meidän pitää odottaa ehkä 1-3 vuotta (mestaruuteen). Tänä vuonna se ei ole realistista eikä ehkä vielä ensi vuonnakaan. Ehkä sitten uusilla autoilla. Mestaruus on silti edelleen tavoitteeni ja teen töitä koko ajan sitä varten.