Jari-Matti Latvala myöntää avoimesti, että lähti kopioimaan Sebastien Ogierin tekemisiä liikaa. Se on yksi syy, miksi viimeinen Volkswagen-kausi oli niin heikko.
Latvala ja Ogier ajoivat neljä vuotta tallikavereina. Ranskalainen oli joka kauden päätteeksi maailmanmestari, Latvala oli kaksi kertaa MM-kakkonen ja kerran kolmas. Viime kaudella hän oli vasta kuudes.
Ogier testasi koko kauden 2012 Volkswagenin autoa ja hänellä oli sen vuoksi etulyöntiasema, kun talli tuli MM-sarjaan mukaan. Toisella VW-kaudellaan 2014 Latvala tappeli MM-tittelistä aivan kauden loppuun saakka. Hän myöntää kuitenkin tehneensä ison virheen.
- Oli hieno työskennellä vahvassa tiimissä, mutta kun olet siinä vieressä ja tallikaveri voittaa neljä mestaruutta, niin on siinä omat haasteensa. Ei se helppoa ole, Latvala totesi MTV Sportille.
- Sitten kun yrität miettiä, että millä minä itse pystyisin voittamaan mestaruuksia, niin ehkä alat vähän matkimaan ja yrität samaistua siihen, mitä toinen tekee. Se ei todellakaan ole hyvä juttu, koska pitää pyrkiä omalla jutulla tekemään ja ajamaan se mestaruus. Minä syyllistyin itse siihen, että yritin lähteä liikaa katsomaan mitä Ogier tekee, enkä keskittynyt siihen omaan tekemiseen. Se aiheutti esimerkiksi sen, että vuosi 2016 meni vähän huonosti, mutta se oli oma virhe, Latvala myöntää.
Latvala on 169 kisallaan MM-rallin kokenein kuljettaja, mutta hän sai mestarin vierellä tärkeän opetuksen, joka kenties auttaa hänet itsensä jonain päivänä mestariksi.
- En kerta kaikkiaan voi ajaa itseäni sellaiseen muottiin, että yritän yhtäkkiä olla joku toinen ja ajaa sillä tyylillä, jolla Ogier on ajanut. Pitää luottaa omaan ajamiseen, analysoida sitä ja katsoa sieltä juttuja, joita voi parantaa. Se oli (Volkswagen-vuosien) isoin oppi, ehkä olisi ollut hyvä oppia aiemmin, mutta henkisesti se on kasvattanut, Latvala järkeilee.
Ogierin matkimisen lisäksi Latvala tietää toisenkin syyn, miksei 16 osakilpailuvoiton seurana ole maailmanmestaruutta.
- On ollut kisoja, joissa muistan, että olen ollut todella vahva ja keskittynyt vain omaan tekemiseeni, kuten Suomen ja Argentiinan rallit vuonna 2014. Sitten ehkä kun on ollut voitonavaimet käsissä, ei ole pitänyt malttia hommassa mukana, vaan ajatus on siirtynyt liian pitkälle, enkä ole pystynyt pitämään sitä siinä hetkessä. Se on toinen asia, miksen vain ole sitä mestaruutta pystynyt voittamaan.
Parhaassa iässä
Volkswagenilla Latvalalla oli allaan ehdoton voittaja-auto, mutta nyt kun talli on vetäytynyt, on edessä uusi tilanne: haastajan rooli Toyotan ratissa. Latvala on ajanut voitoista joka kaudella vuodesta 2008 lähtien, nyt hän toivoo mahdollisia voittotaisteluita vasta loppukaudesta.
Tommi Mäkisen johtamalla tallilla on maltilliset tavoitteet alkukauteen, mutta uuden tiimin alkuaskeleet ja vaikutusmahdollisuus aivan alusta saakka ovat Latvalalle valtavat inspiraation lähteet. Hän haluaa käyttää ensi viikolla Monte Carlosta alkavan kauden oikein, auttaa tallia kehittämään autosta paremman kuin muilla ja taistella maailmanmestaruudesta vuonna 2018.
- Olen kokenein kuljettaja MM-sarjassa, takana on paljon kisoja ja vuosia, mutta oman iän puolesta olen nyt parhaassa iässä, mitä ralliautoilija voi olla, kunhan kokemus ja vauhti saadaan yhdistettyä, 31-vuotias töysäläinen painottaa.
- Tämä vuosi on sellainen, kun yritetään kehittää autoa oikeaan suuntaan ja se on todella tärkeä asia. Jos pystyt kehittämään ja rakentamaan paremman auton kuin muilla, siitä mestaruudesta ajaminen on paljon helpompaa. Siihen kannattaa panostaa rauhassa, hän muistuttaa.