Jari-Matti Latvalalla jäi taas hampaankoloon Tunturirallista – "Olin vähän vihainen"

ArcticLaplandRally_rallietkot-40
Jari-Matti Latvala koki Tunturirallin jääneen osaltaan hiukan vajaaksi.CapitalBox
Julkaistu 02.02.2025 14:48

Aki Hietavala

Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala pääsi aloittamaan oman ajokautensa perinteikkäällä Tunturirallilla viikonloppuna.

Latvala ohjasti historic-luokituksen Toyota Celicansa yleiskilpailussa kahdeksannelle sijalle. Tavoite täyttyi, mutta myös hampaankoloon jäi. Latvala lähti hakemaan viikonlopulta ehjää suoritusta, sillä aiemmin kisa Rovaniemellä on joka kerta aiheuttanut harmaita hiuksia.

Vuosi sitten vaihdelaatikkovika söi aikaa ja vuonna 2022 kisa katkesi moottoririkkoon. Uransa alussa kaudella 2006 Tunturiralli päättyi puolestaan Latvalan osalta Toyota Corolla WRC:n ratissa ulosajoon.

– Tämä oli jälleen kerran hieno seikkailu. Tavoitteena oli päästä top10-sijoille. Lopulta olimme kahdeksansia. Pikkaisen harmittaa, sillä meillä oli mahdollisuuksia ajaa jopa kuudenneksi, Latvala kertoi.

– Meillä tuli auton sytytyksen kanssa ongelmia parille viimeiselle pätkälle. Yritimme korjata sitä etähuollossa, mutta ongelmaa ei löytynyt. Viimeisellä pitkällä pätkällä piti ajaa kolmella sylinterillä, mutta olemme kuitenkin maalissa.  Tavoite kuitenkin saavutettiin, mutta ensi vuonna se on lyötävä vielä korkeammalle.

Lue myös: 18-vuotiaalta rallisensaatiolta yksinkertainen selitys jättipaukkuun: ”Ei se näköjään muuta tarvitse”

Latvala osoitti pettymyksensä viimeisen erikoiskokeen maalissa. Ilman moottorin sytytysongelmaa Latvala olisi voinut kammeta Mikko Eskelisen ja Niclas Grönholmin ohi kuudenneksi.

– Nautin todella paljon, vaikka olinkin vähän vihainen viimeisellä pätkällä. Joskus tunteita pitää näyttää. Se on osa pelin henkeä, Latvala totesi.

Kaikesta huolimatta Latvala osoitti jälleen ajotaitojaan käskyttämällä vanhan sotaratsunsa huippuaikoihin. Moni modernilla kalustolla ajanut kuljettaja joutui toteamaan entisen WRC-kuskin paremmakseen. Seuraavaksi Latvalan katse kääntyy kohti historic-autojen EM-sarjaa, joka starttaa Costa Brava -rallilla maaliskuun puolivälissä Espanjassa.

– Vanhassa Celicassa on hienoa nähdä, kun sen puskee äärirajoille, että miten lähelle moderneja autoja voikaan päästä. Se on tässä hommassa nautinnollista, Latvala summasi.

– Nyt pääsemme myös historic-autojen EM-sarjaan kokeilemaan, mikä taso siellä on. Se on mielenkiintoista nähdä. Tämä kausi oli hienoa aloittaa täältä Tunturista.

Tunturiralli oli kaiken kaikkiaan erittäin tärkeä kisa Toyotan tiimille. Kalle Rovanperä testasi napapiirillä uutta Hankookin talvirengasta.

– Meillä oli myös Kalle testaamassa, joten tämä oli koko tiimille tosi tärkeä kisa, jotta pääsimme testaamaan uutta Hankookin rengasta talviolosuhteissa, Latvala kertoi.

– Samaan aikaan sain itse ajaa ja keskustelin Kallen kanssa. Hän ajoi minun edessäni perjantaina ja takana lauantaina. Se oli hienoa, että meillä oli paljon aikaa jutella kuskin kanssa autosta ja renkaista sekä mitä pitää kehittää. 

Tuoreimmat aiheesta

Ralli