Jari-Matti Latvalalla oli monenmoista ongelmaa Australian rallin avausaamupäivänä. Iltapäiväksi ongelmat saatiin hoidettua ja Latvala taistelee kisan kärkisijoista.
Ohjelma alkoi heti avauspätkällä, kun Latvala vaurioitti etupuskuriaan. Lisäksi radioyhteys hänen ja kartturi Miikka Anttilan välillä katkesi.
– Kun puristaa täyttä vauhtia, todellakn auttaa, jos kuulee kartturiaan! Latvala parahti tiedotteessa.
Kolmospätkän jälkeisen huollon jälkeen Latvala pääsi paremmin rytmiin kiinni ja pääsi ajoissaan lähemmäs kärkeä. Hyundailla on kaksoisjohto, kun Andreas Mikkelsen ajaa kärjessä ja Thierry Neuville parinkymmenen sekunnin päässä hänestä. Kolmantena on Kris Meeke ja Latvala on hänen kannassaan. Latvalan takamatka Mikkelseniin on 29,9 sekuntia, Neuvilleen 9,8 ja Meekeen 9,1 sekuntia.
– Olen aika tyytyväinen ilapäivään. Oli tärkeää nousta takaisin neljänneksi metsäpätkien jälkeen iltapäivällä, siitä saa paremman lähtöpaikan huomiselle. Että voi taistella palkintosijasta täällä, mitää olla viiden kärjessä, jos ei ole, silloin paikka ajojärjestyksessä on liian haastava, Latvala summaili.
Tallikaveri Esapekka Lapilla oli vielä suurempia ongelmia, kun hän menetti yli kolme minuuttia ohjaustehostimen rikkoutumisen takia. Tallipäällikkö Tommi Mäkinen kehui Toyotan mekaanikkojen työtä huoltotauolla, sen jälkeen molemmat kuskit pääsivät vauhtiin.
– Australian rallilla on todella haastavan rallin maine ja tänään se ainakin eli maineensa mukaisesti. Iso kiitos – ei ainoastaan kahdelle kuljettajakaksikolle – mutta etenkin mekaanikoille, joiden työ oli täysin ratkaisevaa tämän päivän tuloksillemme. Heidän loistavan työn ansiosta saimme molemmat autot tielle täydessä kunnossa ja se tuotti lupaavia aikoja iltapäivällä, Mäkinen kiitteli.
1:44