Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan ehdotus MM-rallin valmistajamäärän lisäämiseksi sisältää perustavanlaatuisen ongelman, huomauttaa MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa.
Latvala kommentoi MTV Urheilun haastattelussa MM-sarjan nykytilaa. Toyota-pomo näkisi tulevaisuuden ratkaisuksi sen, että nykyisistä yli miljoonan euron arvoisista Rally1-autoista siirryttäisiin halvempiin ajokkeihin.
– Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta jos tilanne menee tulevaisuudessa vaikeammaksi eikä uusia valmistajia saada mukaan, niin sitten pitäisi hypätä Rally2-autoon ja tehdä siitä kehittyneempi versio, Latvala totesi.
– Jos tästä lähtee yksi valmistaja pois, silloin täytyisi heti tehdä tällainen ratkaisu ja hypätä Rally2-autoon.
LUE LISÄÄ: Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotus
MM-sarjassa vain Toyota ja Hyundai ajavat oman tehtaansa Rally1-autoilla. Kolmantena on Fordin autoilla sarjassa kisaava M-Sport, jonka tulevaisuus on uhattuna talousvaikeuksien takia.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa ei yhdy Latvalan ajatukseen, että Rally2-autoihin siirtyminen ratkaisisi ongelman.
– En usko, että isommassa kuvassa laajeneminen toteutuisi siinä määrin kuin olisi tarve, Ketomaa kommentoi.
– Rally2 ei ole valmis sellaisenaan kuin se nyt on. Sitä on pakko jalostaa vähän kiinnostavammaksi ja saada siihen enemmän rätinää, räiskettä ja pauketta.
– Se vaatisi enemmän voimaa ja hienompaa ulkonäköä isommilla spoilereilla ja puskureilla. Se vaatisi edelleen kehitystä, testaamista ja rahan löytämistä niiden tekemiseen. Kuinka moni näistä nykyisistä valmistajista lähtee siihenkään? Ketomaa kysyy.
Haluavatko autotehtaat ryhtyä lisäpanostuksiin?
6:16
WRC2-luokassa Rally2-autoilla ajavat Skodan kalustolla operoiva Toksport ja Citroenilla ajava PH Sport. Ketomaa ei kuitenkaan olisi varma, että nämä valmistajat olisivat halukkaita hyppäämään eliittiluokkaan yksityistiimien kanssa.
– Tuoko se meille lisää autoja, koska vaikka Rally2:ssa on jo muutamia valmiita autoja, niin haluavatko autotehtaat enää panostaa ja ruveta kehittämään niitä? Ketomaa pohtii.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan sopimus katkolla – paljastaa MTV Urheilulle Toyotalta saamansa hyvin selkeän viestin
Yksi syy ongelmaan on Kansainvälisen autoliiton FIA:n tiukat rajoitukset siitä, että vain autotehtaat voivat rakentaa luokitellun ralliauton. Tämä sulkee ulos mahdollisuuden, että autoa rakentamassa olisi useampia pienempiä toimijoita.
– Kyllä se peruspohja Rally2-konseptissa on ihan toimiva, mutta perusongelma on, että niin harva pystyy rakentamaan ralliautoja. Autotehtailla ei ole nykyään enää fasiliteetteja tehdä niitä luokiteltuja ralliautoja, koska luokitusprosessi on niin monimutkainen, Ketomaa lisää.