Rallin MM-sarja jatkuu ensi viikolla Meksikon osakilpailulla. Luvassa on 24 erikoiskoetta, joista peräti yhdeksän kappaletta on lyhyitä yleisöpyörityksiä.
M-Sportin suomalaiskuskit Esapekka Lappi ja Teemu Suninen valmistautuivat normaalien soratestien lisäksi huolellisesti myös yleisöpätkiä varten. Suomalaiset testasivat Fiesta WRC:tä tällä viikolla Englannissa.
– Se oli tärkeää testiä asvaltilla sorapyörällä. Pystyimme kokeilemaan erilaisia säätöjä, jotka voivat juuri niillä lyhyillä pätkillä toimia, pieksämäkeläinen summaa.
Yleisöpätkien testi ei ole kuitenkaan mikään M-Sportin salainen ase. Lappi nimittäin tietää, että ainakin Toyota on tehnyt samat valmistelut.
– Itsellä ei ole yleisesti oikein ikinä ne yleisöpätkät sujuneet. Sen takia se oli ainakin minulle tärkeää. Aina on tullut pari sekkaa pataan niissä lyhyissä pyörityksissä. Siihen tarvitsin treeniä, että uskaltaisin viedä enemmän autoa rajoille, Lappi kertoo.
– Tuntuu itsestä, että on vähän pelkoa, jos jarruttaa liian myöhään, niin auto on äkkiä betoniseinässä ja ralli ohi. Tuntuu tyhmältä ottaa niillä pätkillä riskejä, mutta toisaalta juuri niissä tulee varsinkin tässä rallissa äkkiä liikaa eroa vähän turhaan.
Lappi kaipaa lisää vetopitoa
Lappi testasi viime viikolla puolitoista päivää soralla. Auton perussäädöt ovat kunnossa, mutta suomalaiskuski tietää, mistä vauhtia voisi löytyä lisää.
– Juuri nyt ainoa asia, mihin voimme vaikuttaa, ovat iskunvaimentimet ja jousitus. Meidän pitäisi saada vetopitoa lisää, jotta auto kiihtyy paremmin ja rengas puree tiehen. Siitä olen puhunut tallille alusta asti, Lappi toteaa.
– Auto käyttäytyy muuten hyvin ja emme oikein enää testeissä keksineet, mitä muuta voisimme kokeilla. Sain myös samantyyppisen jarrulukon, mikä oli avain viime vuonna Citroenilla Jyväskylän rallista eteenpäin. Sen puolesta olen ihan sinut auton kanssa.
M-Sport on luvannut moottoripäivityksiä Fiestaan, mikä voi myös kaventaa
Toyotan ja Hyundain etumatkaa. Aikataulu päivityksille on kuitenkin vielä kysymysmerkki.
– On puhuttu, että moottori tulee Argentiinaan tai Portugaliin. Minun mielestä Argentiinaan sitä ei kannata vielä tuoda, koska sääntönä on, että kauden aikana saa olla vain neljä moottoria. Ei olisi sinne sitä järkevää laskennallisesti ottaa, Lappi selittää.
– En tiedä, mitä me siitä tulemme hyötymään, mutta toivon tietenkin, että vauhtia saadaan lisää. Teemu sanoi testeissä, että moottori on jo ruuvattu paremmaksi kuin viime vuonna. Testit tosin ajettiin Euroopassa, eikä niin korkealla, joten vasta ensi viikolla nähdään koko totuus.