23.–26. tammikuuta ajettava Monte Carlon MM-ralli on Jari-Matti Latvalalle 13 vuoteen vasta toinen kerta, kun hän ei ole mukana MM-osakilpailun lähtöviivalla.
MM-rallihistorian kokenein kuljettaja, 208 osakilpailun suomalaisveteraani oli viimeksi sivussa vuoden 2012 Argentiinan rallista. Fordin väreissä kilpaillut Latvala oli murtanut kevättalven hiihtolenkillä solisluunsa, ja häntä tuurasi espanjalainen Dani Sordo.
Kun takana on näinkin mittava ura, on selvää, ettei sivusta seuraajan rooliin ole nyt helppo asettua.
– Tässä on ollut kysymyksiä, että lähdenkö Monteen, mutta sen verran olen kuljettaja ja ajohalut on niin kovat, että ei pysty lähtemään katsomaan, Latvala sanoi MTV Urheilulle.
– En pysty sivusta katsomaan, kun muut ajaa, kun tekisi itse mieli olla ajamassa. Olen sopinut siihen yhden asiakastilaisuuden, että aion ajaa silloin omalla Celicalla ja kyydittää ihmisiä. Olen niin sanotusti ajohommissa, mutta täällä Suomen päässä.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala paljastaa ”toisen suunnitelmansa” – jos ralliura ei jatkukaan
Latvalan ohjelmaan kuuluu kaudella 2020 ainakin kaksi MM-rallia Toyotan asiakasautolla, viime vuosilta tutulla Yaris WRC:llä. Hän haluaisi ajaa Ruotsin ja Suomen lisäksi kolmannenkin MM-rallin, mutta rahoitus on vielä toistaiseksi epävarma.
Koska tavoitteena on kuitenkin palata tehdaskuljettajaksi kaudella 2021, MM-rallien lisäksi on ajotuntuman nimissä ajettava muutakin.
– Aion ajaa Celicalla Suomessa joitakin historic-ralleja. Se on lähinnä sitä tuntuman ylläpitämistä.
Latvala otti uuden vuosikymmenen vastaan Levillä. Lapin-lomaan sisältyi yli 100 hiihtokilometriä ja 400 kilometriä moottorikelkalla.
Pieni hengähdystauko oli enemmän kuin tervetullut, sillä Latvala kertoo olleensa henkisesti kovilla, kun Toyota tiedotti marraskuun lopulla, ettei ura tehdaskuljettajana jatku 2020.
Elämässä oli samaan aikaan menossa paljon muutakin.
– Totta kai se oli ensin aika kova pettymys, ja meni viikko suurin piirtein siinä, että sai itsensä taas nostettua siitä ylös, Latvala sanoo.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi kuittaili uudelle tallikaverilleen – "Sori vaan, automme on kuin Suomen lippu"
Nyt, pian 35-vuotiaana, Latvalalla on oikeastaan ensimmäisen kerran aikuisiällään aikaa itselleen.
– On rehellisesti sanottuna hyvä fiilis. Olen ollut rallissa mukana niin monta vuotta ja ajanut niin monta kilpailua, että kyllä sen huomasi, että lähteminen ja reissaaminen alkoi väsyttää. Nyt on jotenkin paljon helpompi olla, kun tiedän, että on enemmän taukoa.
– Pystyn katsomaan ja järjestämään muita asioita, enkä joudu koko ajan taistelemaan aikaa vastaan, että mitä kerkeää ja mitä ei kerkeä tekemään. Se on ollut aika positiivinen asia. Olen oikeasti ollut innoissani, että on enemmän aikaa. Tulevan vuoden aikana on monta projektia ja juttua, joissa pääsen olemaan mukana.