Kalle Rovanperä ei ole innostunut siirtymään rallin MM-sarjassa Rally2-luokan autoihin. Menopelien yksinkertaistamista on ehdottanut muun muassa Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala.
Ratkaisu nousi esiin jälleen viime viikolla rallipäättäjien kokouksessa Lontoossa, jossa keskusteltiin muun muassa autotehtaiden heikosta kiinnostuksesta MM-sarjaa kohtaan.
Siirtymää huippuunsa kehitetyistä Rally1-autoista selvästi yksinkertaisempiin Rally2-autoihin on perusteltu sillä, että sen myötä useammalla valmistajalla ja asiakastiimillä olisi mahdollisuus liittyä mukaan taisteluun.
Myös Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala väläytti ratkaisua MTV Urheilun haastattelussa syyskuussa.
– Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta jos tilanne menee tulevaisuudessa vaikeammaksi eikä uusia valmistajia saada mukaan, niin sitten pitäisi hypätä Rally2-autoon ja tehdä siitä kehittyneempi versio, Latvala totesi noin kolme kuukautta sitten.
LUE LISÄÄ: Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotus
Lontoon kokouksessa kaikki kolme nykyistä WRC-valmistajaa – Toyota, Hyundai ja M-Sport – äänestivät ehdotusta vastaan.
DirtFish-sivuston mukaan keskustelu vuonna 2025 voimaan tulevista uusista teknisistä säännöistä jatkuu Kansainvälisen autoliiton johtamassa osakaskokouksessa.
Rovanperä: Rally1-autot aivan eri maailmasta
Hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä sanoo olevansa ehdottomasti Rally1-autojen kehittämisen kannalla.
– Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tarvitsemme kiinnostavampia autoja. Jos katsot videoita tai autoja tien sivussa, niin Rally2-autot ovat toki nopeita ja mukavia, mutta Rally1-autot ovat aivan eri maailmasta, Rovanperä kommentoi.
Rovanperä haluaisi Rally1-autoihinkin vielä lisää tehoa ja näyttävyyttä.
– Kun olet metsässä, haluat todella tuntea, että sieltä on ralliauto tulossa. En ole vakuuttunut, että Rally2-autot ovat oikea valinta. Ehkä Rally2-autot steroideilla, Rovanperä vitsailee.
Muun muassa MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa näki tuoreeltaan Latvalan ehdotuksen jälkeen, etteivät Rally2-autot tulisi lopulta merkittävästi edullisemmiksi, sillä käyttöönotto vaatisi nimenomaan niiden kehittämistä nykyistä kiinnostavammiksi.
– Se vaatisi enemmän voimaa ja hienompaa ulkonäköä isommilla spoilereilla ja puskureilla. Se vaatisi edelleen kehitystä, testaamista ja rahan löytämistä niiden tekemiseen. Kuinka moni näistä nykyisistä valmistajista lähtee siihenkään? Ketomaa pohti syyskuussa.