Jenkit testasivat: Tämän katumaasturin hybridimalli kuluttaa maantiellä enemmän kuin tehokkain V8-versio – Euroopassa lukemat ovat ihan muuta

11:51img
Bentley Flying Spur on 333 km/h:n huippunopeudellaan maailman vauhdikkain sedan.
Julkaistu 15.04.2020 15:18

Ville Järveläinen

Bentley Bentaygan ladattava hybridi syö maantieajossa enemmän polttoainetta kuin saman auton V8-moottorilla varustettu versio.

Bentleyn ladattava Bentayga-hybridi on saanut Yhdysvalloissa viralliset EPA-kulutuslukemat, eivätkä ne erityisesti mairittele.

Töpseli-Bentaygalla pääsee EPA:n papereiden mukaan 29 kilometriä pelkällä sähköllä. Sitten kun sähköinen toimintamatka loppuu, murahtaa käyntiin 3,0-litrainen bensakutonen.

Lue myös: Tästäkö se nousukausi alkaa? Ihan oikea ökyautovalmistaja avasi myymälän Suomeen – koko mallisto esillä

EPA vs. WLTP – isoja eroja

Sekä sähkö- että polttomoottoria yhdistelevässä Hybrid-ajotilassa Bentayga Hybridin tiukan EPA-normin mukainen kulutus maantieajossa on 11,2 litraa satasella (yhdistetty 12,4 l/100 km, kaupunki 13,8 l/100 km).

Sen sijaan pelkällä 4,0-litraisella V8-koneella ryyditetyn Bentaygan kulutus maantieajossa on 10,2 litraa satasella eli litran vähemmän kuin hybridillä. Siitäkin huolimatta että neljälitraisesta kasikoneesta otetaan noin sata hevosvoimaa enemmän tehoa irti kuin hybridimallista.

Bentayga-hybridin eurooppalaisen WLTP-normin mukainen yhdistetty kulutus on 10,6 l/100km ja sähköinen toimintamatka 39 kilometriä.

Hieman eri tavalla toteutettu ja sähköautoille ystävällisempi WLTP koostuu EPA:sta poiketen neljästä vaiheesta, jotka ovat hidas kaupunkiajo (low), keskinopea taajama-ajo (medium), nopea maantieajo (high) ja moottoritieajo (extra high). Bentayga Hybridin WLTP-lukemat ovat seuraavat, suluissa V8-version luvut:

  • Low: 14,9 (19,9) l/100 km
  • Medium: 9,8 (13,1) l/100 km
  • High: 9,1 (11,2) l/100 km
  • Extra high: 10,8 (12,8) l/100 km

Bentley on ilmoittanut, että sen ensimmäinen sähköautomalli esitellään aikaisintaan vuonna 2025.

Lähteet: Green Car Reports, Autoblog, Sähköautoilija

Lue myös: Maailman nopeimmalla sedanilla on painoa lähes kaksi ja puoli tonnia – vetää silti aivan poskettomat huiput

Tuoreimmat aiheesta

Autot