BMW tulee rytinällä hybridimarkkinoille. 225xe Active Tourerin lisäksi työsuhdeautoilijoita kosiskellaan myös 3-sarjan ladattavalla hybridillä. Paketti on kiinnostava.
Suomeen maaliskuu 2016
Hinta alk. 45 884 €
Tykkäsimme
- voiman tunteesta
- alhaisesta verosta
- runsaista ajoasetuksista
Emme tykänneet
- tavaratila kutistunut
- polttoainetankki vain 41-litrainen
- missä se pistoke taas olikaan?
Toisin kuin Active Tourerin hybridiversiossa, 3-sarjassa bensakone on 4-sylinterinen. Kyseessä on sama voimala, joka kuljettaa 320i:tä. Yhtä ja sama, voimalinjan sähköistäminen tekee hyvää myös Kolmoselle, ehkäpä jopa Active Toureria enemmän, sillä voiman tunnetta arvostaa enemmän businesslimusiinissa kuin tila-autossa. Ja ovathan 330e:n suorituskyky- ja kulutuslukemat mielenkiintoista tutkittavaa.
Ajossa sähkömoottorin voiman tuntee heti. Sähkön avulla auton suorituskyky on tasoissa kuutoskoneisen 330i:n kanssa. Voiman tunne on sekin samantapainen, tietämätön voisi kuvitella helposti jopa ajavansa kuutoskoneista autoa. Voimalinja vetää autoa nöyrästi ja jouheasti isollakin vaihteella.
Kun 225xe on nelivetoinen, 3-sarja on rehellisesti takavetoinen. 88-hevosvoimainen sähkömoottori sijaitsee nyt polttomoottorin ja vaihteiston välissä. Se on tuttu sulavasti toimiva 8-portainen automaatti.
Kun 330e:n akusto on täynnä virtaa, 330e:llä voi ajaa pelkällä sähköllä 40 kilometriä. Se on sinänsä riittävästi, sillä harva ajaa päivittäin juurikaan enempää. Pelkällä sähköllä voi ajaa myös aina 120 km/h nopeuteen asti. Kysymys vain kuuluu, miten usein ihmiset jaksavat ladata akkuja? Akustolla on kokoa 7,6 kilowattituntia, ja sen lataaminen täyteen normaalista 12 ampeerin kotipistokkeesta kestää kolme tuntia. BMW:n 16 ampeerin latausasemalla aika tippuu 2,2 tuntiin.
BMW lupaa 330e:n normikulutukseksi 1,9 litraa sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa alhaisia päästöjä ja hyvin pientä autoveroa. Se ei kuitenkaan saisi olla ainoa syy hankkia ladattava hybridi. Auton taloudellisuus riippuu kuljettajan viitseliäisyydestä laittaa se riittävän usein pistokkeen päähän. Jos tätä ei tehdä, koko hybriditekniikka on vain turhaa ja kulutusta nostavaa painoa.
Tietämätön voisi kuvitella helposti jopa ajavansa kuutoskoneista autoa. Voimalinja vetää autoa nöyrästi ja jouheasti isollakin vaihteella.
Kuten usein teorian ja käytännön kanssa, ne ovat kaksi hieman eri asiaa. Pihistelemällä ja hybriditekniikasta kaikki irti ottamalla 330e:n kulutuslukemat on mahdollista pitää nätteinä, mutta ilmoitettuihin arvoihin on hyvin vaikea päästä. Testilenkillä vaihtelevissa ajo-olosuhteissa 330e kulutti hieman yli viisi litraa sadalla kilometrillä. Se on vielä hyväksyttävä lukema tämän kokoiselle ja tehoiselle autolle.
Taloudellisessa etenemisessä kuskia auttaa älykäs elektroniikka. Kulutukseen ja myös ajettavuuteen voi vaikuttaa kolmen ajo-ohjelman (eco pro, comfort ja sport) sekä kolmen auton voimalinjaan vaikuttavan ohjelman (auto eDrive, Max eDrive ja Save Battery) avulla. Näistä etenkin jälkimmäinen auttaa kulutustalkoissa. Kuski voi myös määrätä auton säästämään akkuja, jotta niissä on tarvittaessa riittävästi virtaa esimerkiksi vain sähköautoille tarkoitetuissa ympäristöissä.
Hybriditekniikasta on tosin pieni harminsakin. Se kutistaa 3-sarjan tavaratilaa yli sadalla litralla. Myös polttoainetankin koko on kutistunut, se on nyt 41 litraa.
BMW on ottamassa ison roolin hybridimarkkinoilla. Active Tourerin ja 3-sarjan lisäksi BMW:n hybridimallistosta löytyy myös ladattava X5 xDrive40e A. Seuraavaksi BMW:n hybriditekniikka etenee 7-sarjaan (740e) – ja eiköhän malliston sähköistäminen etene sen jälkeen määrätietoisesti yhä useampaan korimalliiin.
BMW 330e A
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 135 kW (184 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 290 Nm / 1 350-4 250 r/min
Sähkömoottori
Teho 65 kW (88 hv) / 2 500 r/min
Vääntö 250 Nm / 0-2 500 r/min
Yhteisteho 185 kW (252 hv)
Yhteisvääntö 420 Nm
0-100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 1,9 l/100 km
CO2-päästöt 44 g/km
Akusto litium-ioni 7,6 kWh
Mitat Pituus 4 633 mm, leveys 1 811 mm, korkeus 1 429 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 735 kg
Tavaratila 370 l