WLTP tulee – oletko valmis? Tässä faktat, jotka jokaisen autonostajan tulee tietää ensi viikon mullistuksesta

7:51img
Julkaistu 24.08.2018 13:42

Ville Järveläinen

Uuteen WLTP-päästömittaussykliin perustuva verotus astuu voimaan monien uusien autojen kohdalla syyskuun ensimmäisenä päivänä. Listasimme asioita, jotka autoilijoiden on WLTP:stä hyvä tietää.

Pääkuvan video

Autoverotus muuttuu – miten WLTP näkyy hinnoissa?

Uusien henkilöautojen päästömittaustapa muuttuu vähitellen vuoteen 2021 mennessä. Mittaustavan muutos ei vaikuta jo olemassa olevaan autokantaan. Kyseessä on merkittävä asia, sillä Suomessa autovero määräytyy auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Vanha ja kieltämättä aikansa elänyt NEDC (New European Driving Cycle) -mittaustapa on korvattu Euroopan unionin laatimalla WLTP (Worldwide harmonised Light-duty vehicles Test Procedure) -mittaustavalla.

Syyskuun alussa Suomessa siirrytään verottamaan autoja WLTP-arvon perusteella eli autovero määräytyy WLTP-taulukon mukaan niiden ensirekisteröitävien autojen osalta, joiden hiilidioksidipäästöt on jo mitattu uudella menetelmällä.

Listasimme seitsemän asiaa, jotka WLTP:stä tulisi vähintään tietää.

1. WLTP antaa realistisemman kuvan auton päästöistä ja kulutuksesta

Vuonna 1992 käyttöönotetussa NEDC-testissä arvot määriteltiin teoreettisen ajotavan perusteella, kun taas WLTP-sykli pohjautuu eri puolilta maailmaa kerättyihin todellisiin lukemiin antaen tarkempaa tietoa auton todellisista päästöistä.

Henkilöauton CO2-päästöt ovat suoraan verrannollisia myös polttoaineen kulutukseen. Esimerkiksi dieselauto, jonka CO2-päästöt ovat 95 grammaa kilometrillä, kuluttaa noin 3,7 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Bensiinikäyttöinen auto tuottaa samat CO2-päästöt kuluttaessaan neljä litraa sadalla kilometrillä.

2. WLTP on perusteellisempi – testissä vähemmän tyhjäkäyntiä

Vanhaan NEDC-testiin verrattuna WLTP on huomattavasti perinpohjaisempi.

VertailuNEDCWLTP
Testin kesto20 min30 min
Testimatka11 km23 km
Maksiminopeus120 km/h131 km/h
Keskinopeus34 km/h47 km/h
Testivaiheet2 (kaupunki ja maantie)Jopa 4 (low, medium, high, extra high)
Aloituslämpötila23 °C14 °C
Joutokäynnin osuus25 %13 %

WLTP-ajosyklissä on neljä osaa, joissa käytetään neljää eri keskinopeutta: hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea. Jokaisessa osassa on erilaisia ajovaiheita, pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja jarrutuksia. WLTP-menetelmässä testataan automallin keveimmän (polttoainetaloudellisimman) ja raskaimman (vähiten polttoainetaloudellisimman) version moottori ja voimansiirto.

3. WLTP huomioi auton lisävarusteet

Toisin kuin NEDC, WLTP:ssä otetaan huomioon myös auton lisävarusteet. Suuremmat vanteet, vetokoukku sekä muut auton massaan, aerodynamiikkaan ja renkaiden vierintävastukseen vaikuttavat lisävarusteet nostavat myös auton todellisia päästöjä ja kulutusta.

4. WLTP vaikuttaa autojen hintoihin – suuripäästöiset kärsivät eniten

Syyskuun alusta alkaen autojen, joiden CO2-päästöt on mitattu uudella WLTP-menetelmällä, verotus tulee muuttumaan. Keskimäärin hinnat nousevat joillain satasilla, mitä autokauppiaat pyrkivät kompensoimaan muilla tavoin. Suuripäästöisten autojen hinnat voivat nousta jopa tuhansilla euroilla.

5. WLTP:llä mitattu auto sittenkin vielä NEDC-verotaulukolla? Onnistuu!

WLTP-menetelmällä mitatun auton verotuksessa voidaan verovelvollisen vaatimuksesta soveltaa nykyistä autoverotaulukkoa uuden autoverotaulukon sijasta, jos kyseinen auto on tilattu ennen 1.9.2018 ja se on rekisteröity tai otettu käyttöön 1.9.2018 tai sen jälkeen.

Tällöin auton verotuksessa sovelletaan autolle ilmoitettua NEDC-menetelmän mukaisesti mitattua tai takaisinlaskettua päästöarvoa.

Verovelvollisen tai verossa vastuussa olevan on esitettävä vaatimus nykyisen autoverotaulukon soveltamisesta autoveroilmoituksella.

6. WLTP astuu voimaan vaiheittain – älä anna tuplatietojen hämmentää

Ajoneuvoveroa aletaan periä WLTP-pohjaisella taulukolla kaikilta WLTP-tyyppihyväksytyiltä autoilta (myös ennen 1.9. ensirekisteröidyt) vuoden 2020 alussa. Ajoneuvovero kerätään vuoden ajalta etukäteen, eli sellainen WLTP-auton omistaja, joka saa verolipun 2.1.2019, maksaa 363 päivän ajalta NEDC-pohjaista veroa ja kahden päivän osalta WLTP-veroa.

Näin ollen WLTP-taulukko tulee vaiheittain voimaan siten, että 1.1.2020 lähtien lähetettävissä verolipuissa WLTP-autojen ajoneuvoveron perusvero on jo kokonaan WLTP-taulukkoon perustuva. Trafi informoi tästä auton omistajia verolipun lähetyksessä – verolipussa on siis ensi vuonna siirtymäaikana kaksi eri päästöarvoa ja verotasoa.

7. WLTP tulevaisuudessa – NEDC kuopataan kokonaan vuonna 2021

Vuoden 2020 loppuun asti kaikki autot saavat sekä WLTP- että NEDC-arvot. Nämä arvot löytyvät auton myös rekisteröintidokumenteista. Vuodesta 2021 alkaen kaikille autoille määritetään ainoastaan WLTP-arvot kulutuksen ja päästöarvojen osalta.

Mittausmenetelmän muutos ei koske käytettyjä autoja, sillä niille ilmoitetaan edelleen niiden rekisteröinnissä käytetyt NEDC-arvot edellyttäen, että ne on ensirekisteröity ennen 31. elokuuta 2017.

Lähteet: Trafi, Valtiovarainministeriö, autovalmistajat

Tuoreimmat aiheesta

Autoilun kustannukset