Volkswagenin tekemillä korjauksilla huijausohjelmistolla varustettuihin autoihinsa ei ole merkittäviä vaikutuksia, kertoo Autoliitto.
Volkswagenin ohjelmistopäivityksen vaikutukset kaksilitraiseen TDI-moottoriin ovat vähäisiä. Tämä kävi ilmi kansainvälisen autoliiton FIA:n testattua korjattujen autojen typenoksidipäästöjä, kulutusta sekä suorituskykyä.
Testiin osallistui kolme Audi A4:ää sekä yksi Volkswagen Golf, joissa kaikissa oli 2.0-litrainen TDI-dieselmoottori, kuusivaihteinen manuaalivaihteisto sekä start-stop-järjestelmä.
Testaajien huomio kiinnittyi kuitenkin siihen, että jo ennen ohjelmistopäivitystä autojen kulutus oli jopa 15 prosenttia valmistajan ilmoittamaa virallista lukemaa suurempi.
– Tämä ero kulutuksissa vaatii valmistajalta selitystä. On kuitenkin hyvä huomata, että nyt testattiin vain muutama yksittäinen auto. Joka tapauksessa koko päästöskandaali osoittaa, että kuluttajansuojaa ja muun muassa testauksen läpinäkyvyyttä on parannettava, FIA:n liikenneasioiden pääsihteeri Andrew McKellar toteaa.
– Valitettavasti todellisten ja lähes kaikkien autonvalmistajien ilmoittamien kulutuslukemien suhteelliset erot ovat vuosien saatossa kasvaneet. Kuluttajan kannalta on tärkeää, että lukema vastaisi mahdollisimman hyvin todellisuutta ja eri valmistajien ilmoittamat tiedot olisivat keskenään vertailukelpoisia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.
– Laboratorio-olosuhteissa toistettavaksi tehty mittaus ei kuitenkaan koskaan voi ottaa huomioon kaikkia eri tekijöitä. Erityisesti Suomessa vaihtelevat keliolosuhteet asettavat haasteita. Myös ajotavalla on iso vaikutus todelliseen kulutukseen, Nieminen jatkaa.
Autoliitto odottaa tilanteen paranevan, mikäli EU-komission ajama uusi mittaustapa otetaan käyttöön ensi vuonna.
Lähde: Autoliitto