Valtteri Bottaksen tiistaina julkistama tieto Rovaniemen Arctic Lapland -ralliin osallistumisesta Fordin WRC-kalustolla saa autourheilukonkari Jyrki Järvilehdolta riemastuneen vastaanoton. JJ on Tunturirallin veteraanina saanut kerran jos toisenkin kaivaa autoaan esiin lumipenkasta.
Bottas lähtee tammikuun lopussa Rovaniemellä ajettavaan kisaan M-Sportin Ford Fiestalla. Eikä millä tahansa Fiestalla, vaan MM-sarjan WRC1-autolla.
Mercedeksen F1-kuskille aluevaltaus on täysin uusi eikä valmistautumista ehdi tulla kuin muutaman päivän harjoitusten verran. Kymmenen kertaa Tunturiralliin vuodesta 1995 lähtien osallistunut Järvilehto toivottaa Bottakselle onnea pienen piikin kera.
– Ensinnäkin tuohon Valen puoleen se, että kuulostaa aika hienolta tuollainen auto: WRC1 heti ensimmäiseen ralliin. Toivottavasti myös lumilapio on samaa luokkaa, Järvilehto vitsailee.
– Sitä lunta on nimittäin siellä paljon nähty ja kaivettu, mutta se on hieno ralli ja todella hieno kokemus.
Nuotit ja yhteistyö kartturin kanssa avainosassa
Järvilehdon oma rallidebyytti tapahtui huomattavasti pienemmän luokan puitteilla. Samana vuonna 1995 mukana olivat myös muun muassa Keke Rosberg ja Mercedeksen silloinen moottoriurheilujohtaja Norbert Haug. F1-kuskit vuokrasivat autoikseen pienet Ford Escortit, mutta rallin opiskeluun suhtauduttiin pieteetillä.
Saman rallin ovat ajaneet myöhemmin myös kaikki muut F1-sarjassa kisanneet suomalaiset. Nyt on Bottaksen vuoro.
Arktisissa olosuhteissa penkat antavat monesti ajovirheitä anteeksi, mutta tämäkin vaihtelee lumitilanteen mukaan. Toistaiseksi pohjoisessa on ollut erittäin vähäluminen alkutalvi.
– Joskus on hienot jäiset penkat, että pystyy nojaamaan paljon, ja joskus on taas ihan hötölunta, ettei pysty nojaamaan juuri yhtään, JJ Lehto toteaa.
– Tietysti, kun Vale lähtee niin pienellä numerolla, niin siellä on aina penkat tallella. Mutta jos ajaa jollain numerolla 30–50, ne penkat on jo viety.
Järvilehdon mukaan Bottaksen suurin apu tulee olemaan Arctic Lapland Rallyn hyvissä nuotitusmahdollisuuksissa. Siinä apuna on Marcus Grönholmin kakkoskuskina tutuksi tullut Timo Rautiainen.
– Se, että pystyy tekemään hyvät nuotit kuunneltavaksi, ja kartturin kanssa synkkaa hyvin keskenään, ne ovat isoja juttuja, ja silloin siitä saa nautinnollisen jutun, Järvilehto jatkaa.
– Mutta täytyy muistaa, että kun päivällä käydään nuotittamassa, ja lunta alkaa tulla rankasti, niin vaikka sinulla on pimeässä lisävalot, sen nuotin tarkkuus tulee siinä vaiheessa esille.
Arctic Lapland Rally ajetaan Rovaniemellä 24.–26. tammikuuta.