Ajokortin saaminen jo 17-vuotiaana ikäpoikkeusluvalla on lisääntynyt nopeasti.
Ajokorttilain kesällä tehdyn muutoksen jälkeen jo sadat nuoret ovat saaneet henkilöauton ajokortin varhennettuna. Poikkeusluvan hakemusten määrä on sekin noussut jyrkästi.
– Heinäkuun alussa tehdyn lakimuutoksen jälkeen alaikäisille on myönnetty liki 250 ikäpoikkeuslupaa, jolla henkilöauton ajokortin voi saada jo 17-vuotiaana, erityisasiantuntija Henna Antila Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista kertoo.
Ikäpoikkeuksen hakemuksia on tullut muutamassa kuukaudessa yli 400.
Uusi laki kevensi ehtoja, joilla 17-vuotias voi ajokortin henkilökohtaisista syistä saada. Aiemmin edellytettiin erityisen painavia syitä. Ne täytti vuosittain alle kymmenen hakijaa.
– Voi sanoa, että aiemmin seula oli tiukka. Nyt ehdoista poistui termi "painavia", erityiset syyt riittävät, Antila vertaa.
Apua opiskelupaikalle kulkemiseen
Yksikön johtaja Maija Ahokas liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että poikkeuslupa ajokorttiin voidaan myöntää alle 18-vuotiaalle kokonaisharkinnan perusteella.
– Syy kortin myöntämiseen voi olla esimerkiksi työpaikan tai opiskelupaikan vastaanottaminen paikasta, jonne kulkeminen ei onnistu julkisilla liikenneyhteyksillä.
Trafin Antila täydentää, että suurin osa viime kuukausien ikäpoikkeuksista on myönnetty opiskeluun liittyvään kulkemiseen.
– Ajokortin varhennuksella halutaan tukea ammatinvalintaa, työssäkäyntiä ja työharjoittelua
Nyt ajokortin voi saada 17-vuotiaana myös harrasteen vuoksi. Harrastustoiminnan on kuitenkin lain mukaan oltava "säännöllistä ja tavoitteellista".
– Se voi olla muun muassa urheilu- tai musiikkiharrastus.
Antila kertoo, että Trafi puolsi uuden ajokorttilain valmistelussa ikäpoikkeusluvan ehtojen keventämistä.
– Suomi on pitkien etäisyyksien maa, eikä julkinen liikenne kulje kaikkialle. Nuorilla on kulkemistarpeita, erityisasiantuntija linjaa.
Jo takavuosina ajokortin on voinut saada varhennetusti perheeseen liittyvistä, hyvin poikkeuksellisista syistä.
– Tietääkseni myöntämisperuste on ollut esimerkiksi se, että molemmat vanhemmat ovat olleet sokeita, ja perheen 17-vuotiasta nuorta on tarvittu kuljettajaksi, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
Syrjäseudut eivät painotu
Trafin Antila myöntää, että viranomaiset eivät osanneet arvioida etukäteen, paljonko lainmuutos voisi ajokortin ikäpoikkeuksen hakemuksia lisätä.
– Siinä suhteessa hakemusmäärän näin suuri nousu on kyllä ollut yllätys.
Maallikko voisi olettaa, että varhennettua ajokorttia hakisivat etenkin maaseudun nuoret. Antilan mukaan näin ei kuitenkaan näytä käyneen ainakaan uuden lain alkutaipaleella.
– Hakemuksia on tullut aika kattavasti kautta Suomen. Syrjäseudut eivät ole tässä painottuneet.