Autoliitto jyrähtää kuukausien ajokorttijonoista: "Huonoa viranomaistoimintaa"

17-vuotiaiden osuus liikenneonnettomuuksista hälyyttävän suuri – 96 prosentia ikäpoikkeuslupaa hakeneista 17-vuotiaista sai ajokortin 12:41
17-vuotiaiden liikenneturvallisuus on puhuttanut jo pitkään. Näin asiasta keskusteltiin Viiden jälkeen -ohjelmassa vuonna 2020.

Ajokortin ikäpoikkeusluvan saamisessa kestää tällä hetkellä kauan. Autoliitto kritisoi kohtuuttomia käsittelyaikoja.

Ajokortti on Suomessa mahdollista saada alaikäisenä, mutta tällä hetkellä Traficomin ikälupapoikkeuskäsittely on pahasti ruuhkautunut. Traficom kertoo jonossa olevan 4 200 hakemusta.

Autoliitolta ei heru ymmärrystä viranomaisen haasteille, sillä koulut ovat alkamassa samaan aikaan, kun tuhannet ajokorttihakemukset makaavat virkamiehen pöydällä. Ikäpoikkeuslupaa haetaan muun muassa koulu- ja opiskelumatkojen mahdollistamiseksi.

Tällaiset käsittelyajat ovat täysin kohtuuttomia ja huonoa viranomaistoimintaa, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen jyrähtää tiedotteessa.

Edellisen hallituksen esitys ei ehtinyt eduskunnan käsittelyyn

Traficom kertoi maanantaina, että ikäpoikkeuslupien käsittelyssä on tällä hetkellä jopa kolmen kuukauden viive. Tällä hetkellä käsitellään hakemuksia, jotka sille on jätetty toukokuussa.

–  Tiedustelut hakemuksesta tai sen liitteistä eivät nopeuta hakemuksen käsittelyä, Traficom kertoo verkkosivuillaan ja huomauttaa tiedusteluihin vastaamisen hidastavan prosessia entisestään.

Traficom käytti ikäpoikkeuslupien käsittelyyn viime vuonna lähes 14 henkilötyövuotta. Lisäksi hakemusten määrä kasvaa koko ajan.

Sanna Marinin hallitus laati viime vuonna esityksen poikkeuslupamenettelystä luopumisesta ja ajokortin hankkimisen mahdollistamisesta 17-vuotiaana pelkällä huoltajan suostumuksella. Esitys, joka vähentäisi byrokratiaa ja kuluja, ei kuitenkaan ehtinyt eduskunnan käsittelyyn.

Ongelmakuskeja vain "hyvin pieni osa"

Alle 18-vuotiaiden mahdollisuus saada ajokortti poikkeusluvalla herättää tunteita puolesta ja vastaan. Autoliiton mukaan näyttöä kaikkein nuorimpien kuljettajien yleisestä vastuuttomuudesta liikenteessä ei ole.

Ajokorttilain seurantatutkimuksen mukaan 17–19-vuotiaiden onnettomuusmäärät ovat vähentyneet ja loukkaantumisten kokonaismäärä laskenut. Autoliitto huomauttaa, että ajokieltorikokseen syyllistyi 3,3 prosenttia B-luokan ajokortin 17-vuotiaana saaneista kuljettajista. Ero 17- ja 18-vuotiaiden välillä oli vain 0,3 prosenttiyksikköä.

– Hyvin pieni osa kuljettajista aiheuttaa isoimmat ongelmat. Tähän joukkoon voitaisiin kohdentaa aiempaa ankarampia ajokieltorangaistuksia sekä määrätä ajokieltokoulutusta. Koko ikäluokkaa ei pidä rangaista siksi, että muutama toimii vastuuttomasti, Nieminen sanoo.

Lähteet: Autoliitto, Traficom

Lue myös:

    Uusimmat