Liikennekuolemissa ollut suotuisa kehitys on merkittävästi hidastunut, kerrotaan Poliisihallituksesta MTV Uutisille. Poliisin mukaan ajokortti-ikää pitäisi mieluummin nostaa kuin laskea, ainakin poikien osalta.
Poliisi pelkää, että kehitys pysähtyy kokonaan uuden lain myötä, joka mahdollistaa ajokortin 17-vuotiaille huoltajan suostumuksella.
Poliisihallituksessa arvioidaan, että uudistuksen myötä 17-vuotiaiden yli 50:n kilometrin ylinopeudet tulee todennäköisesti nousemaan rajusti. Jo nyt Suomessa liikennekuolemien määrä väestöön suhteutettuna on jopa kaksinkertaista verrattuna Ruotsiin ja Norjaan.
Keväällä 17 vuotta täyttävä Melissa Myllys suostui aiheeseen liittyen MTV Uutisten haastatteluun. Myllyksen isä opettaa häntä autoilun saloihin. Perheen mielestä Kirkkonummen julkinen liikenne on heikentynyt ja nuori tarvitsee ajokortin.
– Tämä uudistus on niille, jotka asuvat vähän syrjemmällä. Jos pääsisi omalla autolla, se antaisi paljon laajemman mahdollisuuden käydä koulussa ja harrastuksissa, Myllys kertoo.
Poliisi arvioi liikennerikkomusten lisääntyvän rajusti
Mikäli suunniteltu laki menee läpi, 17-vuotiaat voisivat hakea jatkossa B-luokan ajokortin huoltajansa suostumuksella. Viikonloppuöisin ei saisi ajaa. Ministeriössä parhaillaan pohditaan sitä, pitäisikö yöajaminen kieltää myös arkipäivinä.
Poliisi arvioi, että uudistuksen myötä 17-vuotiaiden törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset eli yli 50:n kilometrin ylinopeudet tullee nousemaan rajusti eli peräti 18-vuotiaiden tasolle.
–Riskipotentiaali vaikuttaa melkoiselle ja pahoin pelkään, että tulee kasvamaan tämän myötä, toteaa liikenneturvallisuustyön johtaja Hannu Kautto.
"Meillä kuolee edelleen yli 200 ihmistä vuosittain liikenteessä"
Poliisin mukaan Suomen nuorten osuus tieliikenteessä kuolleista on maailmanlaajuisesti korkea ja suotuisa kehitys on hidastunut. Tältä näyttää nuorison liikennekuolemat verrattuna muihin Pohjoismaihin (ikäryhmän 100 000 asukasta kohden).
Koronavuonna 2020 Suomessa liikennekuolemien määrä kasvoi, naapurivaltioissa väheni.
– Meillä kuolee edelleen yli 200 ihmistä vuosittain liikenteessä. Laskutrendi liikennekuolemien suhteen on pysähtynyt tai ainakin hidastunut merkittävästi.
"Jopa 80-90 prosenttia kuolonkolarin aiheuttajista on miehiä"
Suomessa liikennekuolemien määrä väestöön suhteutettuna on jopa kaksinkertaista verrattuna Ruotsiin, Norjaan ja Islantiin.
Mitä naapurimaissa tehdään toisin?
- Siellä on keskikaiteita ja ehkä joiltain osin kovemmat seuraamukset törkeimmistä liikennerikoksista. Siellä on myös enemmän valvontaa ja muutoinkin paremmin resurssoitu eri toimijoiden liikenneturvallisuustyö. Ja myös uudempi autokanta lisää turvallisuutta. Monen tekijän summa, Kautto pohtii.
Poliisi mieluummin nostaisi ajokortti-ikää kuin laskisi sitä
Poliisi ei ole vakuuttunut siitä, että kaikki huoltajat ovat kykeneväisiä arvioimaan lastensa kyvyn olla kuljettaja.
– Mikä on se huoltajan kyky sanoa omalle lapselleen, että toisin kuin kaikki muut naapurin lapset, niin sinä et ole kypsä ajokorttiin? Kautto pohtii.
Lisäksi Kautto pitää arveluttavana sitä, että aiemmat liikennerikokset esimerkiksi kevytmoottoripyörällä eivät uuden lain mukaan vaikuta B-ajokortin saamiseen.
Poliisin mukaan ajokortti-ikää pitäisi mieluummin nostaa kuin laskea, ainakin poikien osalta.
– Jopa 80-90 prosenttia kuolonkolarin aiheuttajista on miehiä. Nuorissa suhde on sama, Kautto kertoo.
"Nuorten mahdollisuutta itsenäiseen liikkumiseen halutaan tukea"
Myös valtioneuvostossa ollaan kiinnitetty huomiota 17-vuotiaiden liikennekäyttäytymiseen. Vuoden 2018 ajokorttilain seurantatutkimuksen pohjalta selvisi, että 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät vuonna 2020 ja ensimmäisen ajovuoden aikana 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksinkertaisesti enemmän ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat.
Miksi silti valtiovalta haluaa uuden ajokorttilain?
– Mahdollisuutta hankkia B-luokan ajokortti 17-vuotiaana, huoltajan suostumuksella, esitetään vielä valmistelussa olevassa luonnoksessa ajokorttilain muuttamisesta, koska nuorten mahdollisuutta itsenäiseen liikkumiseen halutaan tukea, toteaa ministeriön erityisasiantuntija Saara Louko.
Ministeriö: Muutoksen ei arvioida muuttavan nykytilaa merkittävästi
Ministeriössä arvioidaan, ettei nykytila liikenteessä muuttuisi juurikaan.
– Muutoksen ei arvioida muuttavan nykytilaa merkittävästi, sillä tällä hetkellä merkittävä osa ikäluokasta suorittaa ajokortin 17-vuotiaana Liikenne- ja viestintäviraston myöntämällä poikkeusluvalla, kertoo Louko.
Sen sijaan poliisi arvioi, että 17-vuotiaiden määrä liikenteessä voi jopa tuplaantua.
– 17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien määrä tulee lisääntymään reilusti ja liikennerikosten määrä tulee nousemaan 18-vuotiaiden tasolle. Nuorten liikennekuolemat ja loukkaantumiset tulevat lisääntymään ja myös muille aiheutuu riskejä.
"Kuljettajaopetukseen ehdotettavilla muutoksilla pyritään parantamaan uusien kuljettajien valmiuksia turvalliseen liikkumiseen"
Noin puolet ikäluokasta suorittaa ajokortin 18-vuotiaista, kertoo poliisi.
– Ajatuksena on, että sama pätee 17-vuotiaisiin tulevaisuudessa. Nykyisestä noin 15 000 17-vuotiaiden B-ajokortista määrä voi uudistuksen myötä jopa kaksinkertaistua, arvioi Poliisihallituksen Kautto.
Ajokortti-iän laskiessa nuoria pyritään lainsäädännöllä tukemaan nykyistä paremmin.
– Liikenneturvallisuuden edistämiseksi samassa yhteydessä esitetään muutoksia kuljettajaopetukseen ja rajoituksia 17-vuotiaiden kuljettajien B-luokan ajo-oikeuteen. Kuljettajaopetukseen ehdotettavilla muutoksilla pyritään parantamaan uusien kuljettajien valmiuksia turvalliseen liikkumiseen, sanoo Louko.
- On kuitenkin huomioitava, että suurin osa 17-vuotiaista kuljettajista ajaa asiallisesti, muistuttaa erityisasiantuntija.
Myllys suosittelee autokoulua huoltajan opetuksella
Melissa Myllyksen mielestä olisi hyvä, että yhä useampi nuori kävisi autokoulun huoltajansa kanssa, koska hän kokee, että opetusluvalla pääsee ajamaan enemmän pimeällä ja ehkä haastavammissakin olosuhteissa kuin toimistoaikaan autokoulussa.
–Jos vanhemmat opettaisivat enemmän, niin silloin nuori saisi paljon enemmän opetusta ja sitä kautta kokemusta.
Myllykseltä lähtee selkeä viesti liikenteeseen.
–Jos kuski on hyvä, tietää mitä tekee ja osaa ennakoida, niin eihän sillä ole hirveästi väliä, minkä ikäinen se kuski on.
Toiveena päihteettömät autot
Jos kuitenkin uudistus menee läpi, poliisin viesti päättäjille on se, että 17-vuotiaiden kuskien autossa alkoholittomuuden pitäisi koskea koko autoa eli myös kyydissä olevia henkilöitä.
– Sitä myötä mahdollisuus siihen, että tilanne autossa riistäytyisi yllytyksen tai huonojen ideoiden vuoksi, vähenisi.
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa edsukunnalle alkukeväästä.