Sveitsiläistutkimuksen mukaan hoikille vartaloille altistuminen voi muuttaa huomattavasti tapaa, jolla katsot itseäsi.
Vaikka kehopositiivisuus on lyömässä itseään toden teolla läpi, vielä tänäkin päivänä hoikat vartalot dominoivat niin muotikuvia kuin sosiaalista mediaakin. Tällä voi olla kauaskantoisia seurauksia, sillä tuoreen tutkimuksen mukaan hoikkia naisia esittävien kuvien katselu voi muuttaa dramaattisesti tapaa, jolla katsot itseäsi.
Tämän sveitsiläisen Neuchâtelin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan jo vartin pituinen katselu voi muuttaa kehonkuvaasi huomattavasti.
– Länsimaissa ja teollistuneissa yhteiskunnissa median kulutukseen liittyy laihduttamista, tyytymättömyyttä kehoon, alhaista itsetuntoa ja syömishäiriöitä, tutkijat kertovat.
Jo lyhyt katselukerta riitti muuttamaan ajatusmaailmaa
Selvittääkseen, kuinka paljon medioiden tarjoamilla kuvilla on vaikutusta ajatusmaailmaamme, tutkijat matkustivat Nicaraguan maaseudun kyliin tavatakseen miehiä ja naisia, joiden medialle altistuminen oli jäänyt hyvin vähäiseksi.
Tutkimukseen osallistuneita 16–78-vuotiaita henkilöitä pyydettiin piirtämään heidän ideaalivartalonsa tietokoneohjelman avulla.
Tämän jälkeen koehenkilöt jaettiin kahteen ryhmään, joista toiselle näytettiin hoikkien, toisille puolestaan pluskokoisten mallien kuvia. Tämän jälkeen tutkimukseen osallistuneita pyydettiin toistamaan tehtävä uudelleen, ja tulokset olivat hämmästyttäviä.
Ryhmä, joka oli saanut katseltavakseen hoikkien mallien kuvia, piirsi toisella kerralla ihannevartalonsa hoikemmaksi kuin ensimmäisellä kerralla. Sama ilmiö tapahtui myös toisen ryhmän kohdalla, jonka jäsenet piirsivät ihannevartalonsa aiempaa suuremmaksi.
Kuville altistumisella todettiin siis olevan huomattava vaikutus niitä katselleiden henkilöiden ajatusmaailmaan. Tutkijoiden mukaan tällä tutkimuksella voi olla tärkeä rooli hoikkuutta ihannoivan yhteiskunnan ja anoreksian välisen yhteyden ymmärtämisessä.
Lähde: Huffingtonpost
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.