Ohjaaja ja käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa analysoi komedioiden työstämistä STT:n haastattelussa.
Komedia on keino käsitellä vastoinkäymisiä. Se lähtee omien virheiden ja epätäydellisyyden tunnustamisesta. Näin tiivistää Johanna Vuoksenmaa, joka on viime vuosina kirjoittanut ja ohjannut useita menestyskomedioita.
– Positiivinen, parantava ja eheyttävä nauru lähtee usein siitä, että näkee tarinan henkilöissä ruman kauneuden, ja tunnistaa siitä myös itsensä, Vuoksenmaa sanoo.
Vuoksenmaan viime aikojen komediamenestyksiä ovat olleet elokuva 21 tapaa pilata avioliitto ja MTV3:n draamasarja Klikkaa mua. Komedia on ollut Vuoksenmaalle luonteva tapa ilmaista itseään jo pitkän aikaa.
– Se on minulle keino käsitellä vastoinkäymisiä. Toisaalta ajattelen, että toivon kylväminen katsojaan on aina oikein.
Vuoksenmaa ponnahti pinnalle vuonna 2003 ohjaamallaan elokuvalla Nousukausi. Samana vuonna Nelonen alkoi esittää hittisarjaa Kumman kaa, josta Vuoksenmaa ohjasi ensimmäisen kauden.
Vuoksenmaan omien käsikirjoitusten huumori nousee usein arjen kokemuksista, jolloin niihin on myös helppo samastua. Ohjaaja-käsikirjoittaja kertookin, että hän näkee komediaa myös omassa arjessaan ympärillään.
– Keskeisin asia komedian synnyttämisessä on kuitenkin se, että ei voi suhtautua itseensä kovin vakavasti. Täytyy jollain tavalla nähdä oma säälittävyytensä ja se, että tässä sitä askaroidaan ja hirveästi yritetään, nauraa Vuoksenmaa.
Käsikirjoituksen vaikutus
Viime vuodet Vuoksenmaa on ohjannut lähinnä omia käsikirjoituksiaan. Tänä kesänä Naantalissa on kuvattu ensi vuonna elokuvateattereihin tulevaa Viikossa aikuiseksi -elokuvaa, joka kertoo aikuisten kesäleiristä. Vuoksenmaa kertoo, että omaa käsikirjoitusta ohjatessaan voi tehdä muutoksia, jotka muuten saattaisivat jäädä tekemättä.
– Nytkin kuvauksissa tuli hetki, jolloin kirjoittamani dialogi ei kuulostanutkaan hyvältä näyttelijöiden suissa. Lopulta vuorosanat jätettiin kohtauksesta kokonaan pois, mitä en olisi voinut toisen kirjoittamaa käsikirjoitusta ohjatessani tehdä.
Toisaalta Vuoksenmaa tunnustaa, että toisen kirjoittamaa tekstiä ohjaava voi tuoda tarinaan uusia näkökulmia ja sävyjä. Myös oma teksti voi yllättää.
– Tässäkin tarinassa on lähdetty liikkeelle pienistä asioista, mutta saavuttu välillä isojen asioiden äärelle. Nyt kuvausten päätyttyä ja jälkituotannon alkaessa en osaa vielä sanoa mitä tästä kaikesta on syntymässä, Vuoksenmaa toteaa.
Lentopalloileva ohjaaja
Vuoksenmaa tunnustautuu liikunnan "ongelmakäyttäjäksi", jolle säännölliset annokset ovat elinehto.
– Minusta tulee ilman liikuntaa paha ihminen. Pelaan tennistä, uin, pyöräilen, käyn tanssitunneilla ja juoksen aina tilaisuuden tullen. Erityisesti olen pelannut lentopalloa, Vuoksenmaa kertoo.
Ehkä hiukan yllättäen Vuoksenmaa löytää lentopallosta ja ohjaamisesta paljon samaa, ja kertoo olevansa joukkuepelaaja myös työssään.
– Molemmissa kaikilla on omat roolinsa, ja pallo liikkuu hyvin, kun jokainen tekee työnsä. Vaikka pallo tulisi eri kohtiin kenttää, libero hakee pallon, syöttää sen passaajalle, joka sitten passaa. Aina on erilaista, mutta silti jokaisella on oma tehtävänsä, Vuoksenmaa kuvailee.