Johtamisen asiantuntija kertoo, miten uupumiset työpaikalla voi välttää – yksi avainsana: "Sitä paremmin menee"

Monella työpaikalla parempi kommunikointi, yksilöiden huomioiminen ja arvostuksen näyttäminen voisivat auttaa välttämään työntekijöiden uupumisen. Johtamisen asiantuntija liputtaa persoonallisuuden johtamisen puolesta.

Johtamiskoulutusta tarjoava suoritusvalmentaja Minja Wahlsten nimeää vuosien kokemuksella johtajan tärkeimmäksi työkaluksi kyvyn kommunikoida. Tämä ei tarkoita vain hyviä keskustelutaitoja vaan myös syvempää ymmärrystä ihmisten tarpeista.

– Tärkeämpää kuin mitä sanot, on se, miten sen sanot, Wahlsten sanoo.

Työntekijät ovat ihmisiä, joita ohjaavat erilaiset motivaatiotarpeet. Jos tarpeet eivät tyydyty positiivisesti, ihminen tyydyttää niitä alitajuisesti negatiivisesti. Se näkyy stressinä työyhteisössä.

Syväluotaava keskustelu ei ole persoonallisuuden johtamista. Wahlstenin näkemyksen mukaan persoonallisuus rakentuu eri kerroksista, vahvuuksien ja ominaisuuksien kimpuista. Johtajalle riittää, että hän oppii tuntemaan työntekijöidensä puhetapoja ja stressikäyttäytymistä.

Ymmärrä vahvuuksien vaikutus kuulijan kommunikointityyliin

Wahlsten sanoo, että isollekin yleisölle pystyy puhumaan kuulijalähtöisesti, kun ymmärtää erilaisten vahvuuksien vaikutuksen kuulijan suosimaan kommunikointityyliin. Esimerkiksi:

Vahvasti loogista ja järjestelmällistä ihmistä puhuttavat paitsi faktat myös aikatauluissa pysyminen. Vakaumuksilleen uskollinen kuulija haluaa arvopohjaista näkemystä, joillekin sopii jaetun infon rauhassa reflektoiminen. Yhtenäisyyttä ja tunnelmaa kannattaa korostaa, sillä ihmiset janoavat aina tunneyhteyttä. Toiset kaipaavat reaktioita synnyttävää kevennystä, toiset taas vähemmän puhetta ja enemmän toiminnallisia hyötyjä.

– Jokaisella on lempikanava, jota parhaiten kuulee, Wahlsten luonnehtii.

Usein johtoportaan puheissa kuitenkin keskitytään faktoihin ja suorituksiin eikä ymmärretä työntekijöiden persoonallisuuden huomioimisen merkitystä tuottavuuteen.

Katso, mitä työpisteesi kertoo sinusta! Juttu jatkuu videon alla.

Toimiston ihmistyypit – mitä työpöytäsi paljastaa? 0:52
KATSO VIDEO: Minimalisti, kotoilija vai hallittu kaaos – mitä työpöytäsi paljastaa?

Itsensä johtaminen ja stressinhallinta

Kommunikointikyky on Wahlstenin mukaan keskeistä johtajalle, mutta tämä ei saa unohtaa kuunnella myöskään itseään. Jos johtaja yrittää pitää käsissään liian monia lankoja eikä saa uurastuksestaan kaipaamaansa tunnustusta, alkaa hän herkästi puuskuttaa työntekijöidensä niskaan.

– Delegoimalla saa väljyyttä aikatauluihin ja onnistuneella vuorovaikutuksella voi pyytää, saada ja tarjota apua. Eli ei pidä ajatella, että osaa itse tehdä kaiken itse paremmin, Wahlsten sanoo.

Tämä ei useinkaan toteudu yrityksissä, joissa työntekijät uupuvat. Wahlstenin kokemuksen mukaan loppuun palaminen on yleistä juuri asiantuntijayrityksissä, joihin hakeutuu kirkkaasti ajattelevia, loogisia ja järjestelmällisiä ihmisiä, joilla on taipumusta perfektionismiin.

Nykypäivän työelämä vaatii ihmisiltä kykyä johtaa itseään ja hallita stressiä. Wahlsten peräänkuuluttaa kärsivällisyyttä ja kykyä kohdata vastoinkäymisiä. Työnantajat voivat tukea työntekijöiden itseymmärryksen paranemista tarjoamalla esimerkiksi koulutusta tai hyvinvointia tukevia palveluita.

Hyvinvointiin panostaminen on viisasta inhimillisesti ja taloudellisesti

Yrityskulttuurin ongelmia kannattaa pohtia ennakkoon eikä vasta sairauspoissaolojen ja kulujen kasvettua.

Hyvinvointiin panostaminen on viisasta sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta. Mitä paremmin ihmisillä menee, sen tuottavampia työntekijöitä he ovat.

Yrityksistä pitäisi siis löytyä aikaa ja tahtotilaa kuunnella työntekijöiden tarpeita, antaa hyvää palautetta ja kommunikoida monipuolisemmin.

– Mitä enemmän ihmiset keskustelevat, sitä paremmin heillä menee.

Alla olevalla videolla kerrotaan, mitä on positiivinen stressi ja miksi se on haitallista.

Lue myös:

    Uusimmat