Ford GT on auto, jollaisen harva on livenä nähnyt. Samaisen urheiluauton prototyyppi on luonnollisesti vieläkin harvinaisempi.
Yhdysvaltalaisessa Bring a Trailer -autohuutokaupassa tarjolla ollut Ford GT -prototyyppi ei vaihtanut omistajaa, sillä siitä tehty paras tarjous, 500 000 dollaria, ei ylittänyt myyjän asettamaa hintavarausta.
Fordin kerrotaan käyttäneen sarjanumerolla 00004 varustettua autoa päästötestaukseen sekä tyyppihyväksyntäprosessiin.
Tämä Ford GT:n kehitysprosessin ensimmäinen täysin toimintakuntoinen yksilö kuitenkin poikkeaa asiakkaille tarkoitetuista yksilöistä monin tavoin.
Lue myös: Kuolleen supertähden kultainen kosketus: Ikonisen autoleffan Toyota Supra myytiin ennätyksellisellä summalla
Rajoitettu huippunopeus 8 km/h – rajoittamaton vähän enemmän
Matkustajan istuimessa on liitin, jota voidaan hyödyntää erilaisten polttoainelaatujen testaamiseen, auton pakoputkisto on ihan jotain muuta kuin tuotantomallissa, eikä takapuskuria ei ole laisinkaan, kuten ei myöskään kattoverhoilua. Lisäksi ajoneuvon huippunopeus on rajoitettu 8 kilometriin tunnissa. Kyllä, kahdeksaan.
Keskimoottorisen auton voimanlähteenä toimii tosin sama 5,4-litrainen ahdettu V8 kuin tuotantomallissakin, ja Bring a Trailerin ilmoituksessa kerrotaan, että nopeusrajoitinkin on kierrettävissä. Kun kaikki 550 villihevosta laukkaavat vapaina, on Ford GT:n huippunopeus 330 kilometriä tunnissa.
Autolla on ilmoituksen mukaan ajettu 1 950 kilometriä, ja sen moottorilla on käyttötunteja takanaan 217.
Auton puuttuvan takapuskurin paljastamaan alumiiniin ovat raapustaneet puumerkkinsä auton kehitystyötä johtaneet Carroll Shelby, Bill Ford, Camilo Pardo sekä Fred Goodnow.
Auton osti aikoinaan suoraan Fordilta kovan luokan autoharrastaja Joe "GT Joey" Limongelli, joka kerran lähti jopa kiertämään maapallon ympäri Ford GT:llä.
Katso alta video autosta.
Lue myös: Mikä se sellainen autovalmistaja on, jolle ei raha kelpaa? Tällaisen kirjeen Ford lähettää asiakkaille, joilta se kieltää superautonsa ostamisen
Lähde: Bring a Trailer, Carscoops