Suomen kallein uusi auto, 800 000 euron Ferrari, on saamassa pian uuden omistajan: "Yksikään asiakas ei ole meille renkaanpotkija"

Yli 800 000 euron Ferrari on toistaiseksi päässyt nauttimaan auringosta vain lempääläläisen autoliikkeen lasien läpi. Asiaan on kuitenkin todennäköisesti tulossa muutos piakkoin, sillä kauppoja hierotaan parhaillaan. Millainen auto on 812 Superfast ja kenellä on sellaiseen varaa?

Pääkuvan video

Tältä näyttää ja kuulostaa yli 800 000 euron Ferrari 812 Superfast

Luksus- ja superautojen maahantuontiin, myyntiin ja huoltopalveluihin keskittyvän Luxury Collectionin Lempäälän-myymälässä on – ainakin vielä toistaiseksi – myytävänä Suomen kallein uusi auto. Eikä tämä Ferrari 812 Superfast ole pelkästään koreana koristeena, vaan kauppakin käy. Autotalon johtaja Esa Schroderus uskookin, että kohta lyödään kättä päälle.

– Neuvottelut kahden eri asiakkaan kanssa ovat pitkällä. Jännityksellä odotamme kumpi niin sanotusti painaa nappia ensin, myös Ferrari-myynnistä vastaava Schroderus kertoo MTV:lle.

812 Superfast on hänen mukaansa herättänyt kiinnostusta myös sellaisissa henkilöissä, jotka eivät välttämättä ole juuri nyt ostamassa satojen tuhansien eurojen arvoista autoa. Muualla tällaisia asiakkaita saatettaisiin pitää renkaanpotkijoina, mutta Schroderus ajattelee asiaa toiselta kantilta.

– Yksikään asiakas ei ole meille renkaanpotkija. Jokainen asiakas on potentiaalinen nyt tai tulevaisuudessa. Tulevaisuus voi tuoda yllätyksen kenelle tahansa esimerkiksi perinnön tai lottovoiton seurauksena, hän muistuttaa.

Auto on nimensä veroinen

Geneven autonäyttelyssä viime vuonna esitelty 812 Superfast on italialaisvalmistajan lippulaivamalli niin tehojen kuin hintalapunkin osalta nyt, kun LaFerrarin valmistus on lopetettu.

Se kätkee konepeltinsä alle 6,5-litraisen vapaastihengittävän V12-moottorin, josta otetaan irti lähes 800 hevosvoimaa. Nollasta sataan ehditään 2,9 sekunnissa ja kahteensataankin alle kahdeksassa, joten mallinimi Superfast, supernopeaon enemmän kuin paikallaan.

Schroderus on itsekin päässyt Superfastin rattiin, vaikkakaan ei juuri tämän yksilön. Ostaja ymmärrettävästi haluaa autonsa mahdollisimman vähillä kilometreillä, joten hupiajeluille ei noin vain lähdetä.

– Se potkii kyllä ihan uskomattomasti, Schroderus sanoo, ja lisää, että auton ostaja ei tule varmasti pettymään.

Tyypillinen asiakas on menestynyt yrittäjä

Lempäälässä myynnissä oleva esittelyauto on ensimmäinen Suomeen tullut yksilö, mutta neljä on myyty jo aiemmin. Niiden Schroderus kertoo saapuvan asiakkaille kesän ja syksyn aikana. Superfastien uskotaan käyvän kaupaksi myös jatkossa, sillä Luxury Collection on varannut ensi vuodelta viisi tuotantopaikkaa lisää.

Auton veroton hinta varusteineen on 339 000 euroa. Kun sen päälle lyödään arvonlisävero sekä Suomeen rekisteröitäessä 384 486,37 euron autovero, kohoaa hinta yli 800 000 euroon. Itse asiassa tarkalleen 804 846,37 euroon.

– Tosin lähes kaikki superautot ostetaan uudella vientipalautusleasingillä, jolloin veroa maksetaan vain sopimuskaudelta. Esimerkiksi 36 kuukauden leasingin autovero on 33,14 prosenttia autoveron kokonaismäärästä, Schroderus huomauttaa.

Millaiset ihmiset tällaisia autoja sitten oikein ostavat? Schroderuksen mukaan tyypillinen asiakas on omalla työllään rikastunut yrittäjä.

– He ovat saaneet aikaan positiivista tulosta ja haluavat palkita itsensä uurastuksestaan. Myös pyöreiden täyttäminen innostaa monesti hankintoihin.

"Voisiko saada vähän alennusta?"

Onkos hinnassa sitten kuinka paljon tinkivaraa? Kyllähän näin kalliista autosta voi varmasti antaa hyvät alennukset, vai mitä?

– Alennus on tuntematon käsite tässä tapauksessa. Rehellisesti sanottuna se ei ole edes keskustelunaihe, Schroderus toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat