Hiilikuitu on aivan fantastisen upea materiaali moneen käyttöön, mutta voi pojat, miten kallista se on.
Hiilikuitua on hyödynnetty pitkään niin F1-autoissa kuin avaruusraketeissakin, mutta sitä näkyy yhä enenevissä määrin myös katuautojen rakenteissa.
Esimerkiksi hiilikuituisia vanteita näkyy nykyään jo varsin monen urheiluauton lisävarustelistalla.
Yksi tällaisista autoista on Fordin Shelby GT500 -lisänimellä aateloitu Mustang.
Lue myös: Maailman rajuimpaan Fordiin tarjolla absurdin hintaisia herkkuja – maksaisitko kymppitonnin kahdesta raidasta?
Hiilikuidun ominaisuudet
Ennen kuin mennään sen pidemmälle itse asiassa, on syytä tehdä selväksi, millaiset ominaisuudet ovat hiilikuidulle ominaisia ja mitkä eivät.
Hiilikuitu on:
- erittäin kevyttä
- erittäin vahvaa
Hiilikuitu ei ole:
- tuhoutumatonta
- halpaa
Esimerkiksi Shelby GT500:aan neljän hiilikuituisen vanteen setti kustantaa päräyttävät 18 500 dollaria eli lähes 15 500 euroa.
Ei siis vaadikaan suurta matemaatikkoa päättelemään, että kun yhden tällaisista vanteista onnistuu halkaisemaan, ei lasku ole halpa. Lisäksi eturenkaiden vanteet ovat ne kalliimmat, peräti 7 400 dollaria eli lähes 6 200 euroa laaki.
Kovaa, mutta haurasta
Yhdysvaltalainen Matt Pittman julkaisi TikTok-tilillään videon korjaamolleen tuodusta Shelby-Mustangista.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Pittmanin videolla näkyvän Mustangin hiilikuituinen vanne on pahasti hajalla. Vaikkei syy videolta selviäkään, on isku ollut epäilemättä kova.
Hiilikuitu ei anna helpolla periksi, mutta sitten kun se antaa, se ei taivu, vaan murtuu.
Mikäli lompakko on sen verran paksu, että autoonsa on varaa ruksia lisävarustelistalta hiilikuidusta valmistetut vanteet, jotka siis ovat kieltämättä upeat, kannattaa niiden kanssa olla todella, todella tarkkana.