Tätä ei ole photoshopattu! BMW esitteli maailman mustimmalla mustalla maalatun auton: "Onko tuo edes laillista?"

0:51img
BMW X6 Vantablack on ensimmäinen maailman mustimmalla materiaalilla päällystetty auto.
Julkaistu 28.08.2019 13:48

Ville Järveläinen

Frankfurtin autonäyttelyssä tämän auton pääsee näkemään parin viikon päästä ihan omin silmin. Mustimmalla tunnetulla materiaalilla päällystetty auto onkin näkemisen arvoinen.

BMW on esitellyt uuden sukupolven X6-katumaasturin. Sen virallinen ensiesittely tapahtuu Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa, mutta auto on nyt jo nähtävissä kauttaaltaan. Tai no, nähtävissä ja nähtävissä.

Tämä uusi BMW X6 on maailman ensimmäinen Vantablack VBX2 -sävyyn maalattu auto. Vantablack on hiilinanoputkilla päällystetty pinta, joka on mustinta tunnettua mustaa materiaalia.

– Olemme joutuneet kieltäytymään lukuisten autovalmistajien pyynnöistä heidän autojensa maalaamiseksi, kertoo Ben Jensen, Vantablackin kehittäjän Surrey NanoSystemsin perustaja ja teknologiajohtaja.

Uusi X6 oli sitten ilmeisesti riittävän erikoinen. BMW:n ikoninen munuaisgrilli on uudessa X6:ssa saatavissa myös valaistuna, mikä entisestään hämmentää Vantablack-sävyisen auton katsojaa ja saattoi yhdessä auton möhkälemäisen ulkonäön kanssa olla juuri sitä, mitä Surrey NanoSystems oli etsinyt.

Katso alta saksalaisen Autogefühlin kuva, miltä auto näyttää livenä.

Autogefühlin postauksen kommentit paljastavat ihmisten ristiriitaisen suhtautumisen erikoiseen maalivalintaan.

– Ihan kiva talvella, mutta onnettomuus on vain ajan kysymys, totesi eräs.

– Onko tuo edes laillista? hämmästeli toinen.

Ihmissilmä näkee Vantablackilla maalatun esineen kaksiulotteisena. Aivot luulevat, että silmät katsovat aukkoon tai tyhjiöön, mikä johtuu siitä, että Vantablack absorboi käytännössä 100 prosenttia siihen osuvasta valosta. Vantablackin ensimmäinen versio imi 99,965 prosenttia valosta, uudesta versiosta tarkkaa lukemaa ei ole kyetty vielä edes mittaamaan.

Maailman mustimmaksi mustaksi tituleerattu Vantablack on kehitetty alun alkaen muun muassa NASAn tarpeisiin, mutta sille on autoteollisuudessakin ihan oikeaa käyttöä.

Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi autonomisissa autoissa, joihin kehitetään laitteistoja, joiden toiminta ei saa häiriintyä kirkkaasta tai suorastakaan auringonvalosta.

Lue myös: Audi esitteli uuden superfarkun – tässä on tolkuttoman ärhäkkä RS 6 Avant

Tuoreimmat aiheesta

Autot