Jos kuski tekee näin, voi takapenkiltäkin komentaa kahvitauolle – väsymys voi viedä hengen, vaikka rattiin ei nukahtaisikaan

3:56img
Katso videolta, miten väsymystä voi ja kannattaa torjua ratin takana.
Julkaistu 25.06.2022 11:01
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mistä matkustaja voi tietää, että väsyneen kuskin on aika pitää tauko, jos kuljettaja ei itse sitä tajua?

Vastaus: Kuljettajan olemuksesta on helppo tunnistaa väsymyksen merkkejä, kunhan niihin osaa kiinnittää huomiota. Matkustajien on komennettava väsynyt kuljettaja tauolle, jos hän ei sitä itse ymmärrä tehdä.

Kuljettajan tulisi tunnistaa väsymyksensä ajoissa. Usein näin onkin, mutta sen myöntäminen kyydissä oleville tuntuu monelle kuljettajalle olevan äärettömän vaikeaa. Unta vastaan yritetään sinnitellä viimeiseen asti, vaikka se tapahtuu koko autoseurueen ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella.

Lue myös: Pelottavan moni suomalainen kokee, että välillä on pakko ajaa, vaikkei olisikaan ajokunnossa

Matkustajien olisikin tärkeää kiinnittää huomiota kuljettajan vireystilaan: mikäli hänen olemuksessaan ja ajamisessaan alkaa olla selvästi havaittavissa väsymyksen merkkejä – eikä hän itse niihin reagoi – tulee kuljettaja komentaa tauolle.

Näistä tunnistaa väsyneen kuljettajan

  • Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisikin pyrkiä pitämään tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella.
  • Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
  • Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely ja hiuksien harominen.
  • Pimeällä ajaessaan väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.
  • Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.
  • Autossa oleva vireystilanvalvontajärjestelmä hälyttää.
  • Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuljettaja jo torkahtelee lyhyitä hetkiä.

Väsymys voi johtaa nukahtamisonnettomuuteen tai olla onnettomuuden taustavaikuttajana, ilman varsinaista nukahtamista.

Lue myös: Miten meni omasta mielestä? Fiksutkin autoilijat sortuvat helppoihin virheisiin: "Oma vastuuttomuuteni johtui siitä, että yksinkertaisesti unohdin..."

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne