Tämä asia on suoranaista myrkkyä suomalaisten ajokunnolle – eikä se ole alkoholi: "Ajamiset parempi jättää väliin"

Vain viidesosa kuljettajista kertoo arvioivansa omaa ajokuntoaan säännöllisesti ennen kuin lähtee ajamaan. Liikenneturvan mukaan tapa tulisi omaksua iästä riippumatta. Väsymys on jopa alkoholia pahempi suomalaisten ajokunnon nakertaja.

Jos oma ajokunto tuntuu epävarmalta esimerkiksi väsymyksestä tai tokkuraisuudesta johtuen, ei ratin taakse tule hypätä.

Liikenneturvan teettämän kyselytutkimuksen mukaan joka kolmas autoilija on ollut viimeisen vuoden aikana epävarma omasta ajokunnostaan väsymyksen vuoksi. Kuudesosalle epävarmuutta oli aiheuttanut päihteiden käyttö. Huolta olivat aiheuttaneet myös voimakas tunnetila, lyhytaikainen sairastaminen, stressi ja lääkitys.

– Ajokunto voi heikentyä hetkellisesti flunssan, lääkkeiden, alkoholin, väsymyksen tai voimakkaiden tunnetilojen takia. Myös stressi tai matala mieli voivat nakertaa ajokuntoa. Jos olo on yhtään huono, on ajamiset parempi jättää väliin tai käyttää toista kulkutapaa, tähdentää Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski.

Joka viides Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista oli huomannut edeltäneen vuoden aikana, että ajokunto oli ollut niin heikentynyt, että ajaminen olisi kannattanut jättää väliin.

Heistä joka kolmas oli huomannut tilan jo ennen ajoa, eikä ollut lähtenyt ajamaan. Yleisin syy näin heikkoon ajokuntoon oli jälleen ollut väsymys.

Tunnista ja tunnusta väsymys

Väsymys voi iskeä myös matkan aikana esimerkiksi pitkää matkaa ajettaessa, jolloin kuljettaja usein väsyy vähitellen.

Autoliiton mukaan on tärkeää, että kuljettaja itse tunnistaisi väsymyksen ja myöntäisi sen ajoissa, sillä sinnittelyssä ei ole mitään sankarillista.

– Myös matkustajien tulisi seurata näkyykö kuljettajan ajamisessa tai olemuksessa väsymisen merkkejä ja tarvittaessa kehottaa pitämään tauko. Usein kuljettaja itse ei väsymystään kehtaa tunnustaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen totesi vuonna 2017.

Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä

  • Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Tauko tulisi pitää mahdollisimman pian sen jälkeen, kun kuljettaja alkaa haukotella.
  • Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
  • Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely ja hiuksien harominen.
  • Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.
  • Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Kuljettaja jo siis torkahtelee lyhyitä hetkiä.
  • Pimeällä ajettaessa väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja

Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat