Jos lähes miljoona suomalaista luopuu autostaan, voivat seuraukset olla karut kaikille

Yksityisautoilun rajoittaminen on hyväksi ilmastolle, mutta negatiivisia vaikutuksia ei tule unohtaa.

Ilmastoasiat ovat nostaneet tieliikenteen ja erityisesti henkilöautoilun tikun nokkaan. Henkilöautot tuottavat Suomen hiilidioksidipäästöistä yhdeksän prosenttia. Asiaa ei tule vähätellä, mutta ei sitä pidä liioitellakaan, toteaa Autoliitto verkkosivullaan.

Suomen tavaraliikenteen tonneista liki 90 prosenttia kulkee kumipyörillä. Henkilöliikenteestä, josta valtaosan kattaa henkilöauto, 93 prosenttia liikkuu teitä pitkin.

Autoliiton mukaan päästöjä tulee alentaa ja erityisesti henkilöautojen päästöt alenevatkin hurjalla tahdilla.

– Suomessa pitäisi vain tehdä toimenpiteitä, jotta yhä useammalla olisi mahdollisuus hankkia uudempi ja siten vähäpäästöisempi ja turvallisempi auto. Suomalaiset ajavat tällä hetkellä keskimäärin muutaman tuhannen euron arvoisilla henkilöautoilla, joten suora siirtyminen sähköautoon tai edes uuteen autoon ei ole realismia.

Autoliitto muistuttaa, että valtio keräsi viime vuonna tieliikenteestä yli 8,4 miljardia euroa veroja. Tienpitoon palasi alle miljardi ja loput menivät muihin yhteiskunnan menoihin. Vaikka laskettaisiin tieliikenteen onnettomuuksien, päästöjen ja kaikki muut epäsuorat kustannukset, ollaan miljardeja euroja plussan puolella.

Mitä tekevät mökkeilijät?

Antti Rinteen (sd) hallitusohjelmaan kirjattiin tavoitteeksi laki, joka mahdollistaa ruuhkamaksujen käyttöönoton. Autoliitto viittaa Iltasanomien Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn, jonka mukaan ruuhkamaksuille löytyy kannatusta erityisesti maaseudulla. Ruuhkamaksut kun koetaan vain kaupunkien ja kaupunkilaisten rasitteeksi.

– Jos kaupunkilaiset luopuvat autoistaan, maaseutu on suurin häviäjä. Kaupunkilaiset jäävät silloin vapaa-ajallaankin kaupunkeihin ja kuluttavat rahansa siellä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen huomauttaa.

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä ja noin 820 000 ihmistä kuuluu kesämökin omistavaan asuntokuntaan. Tämän päälle tulee vielä mökkien vuokraustoiminta. Monelle maaseutukunnalle mökkeilijöiden saapuminen kesäisin on elinehto.

Eniten mökkejä on Kuopiossa, Mikkelissä ja Paraisilla – asukasmäärään suhteutettuna mökkirikkaimmat kunnat ovat Parainen, Mäntyharju, Kemiönsaari sekä Pälkäne. Vuonna 2017 yhteensä 65 kunnassa oli enemmän mökkejä kuin asukkaita, kun vuonna 2000 tällaisia kuntia oli noin 30 vähemmän.

– Jos kesäasukkaat eivät saavukaan enää maaseudulle, menee monelta palvelulta kauppoja myöten toimintaedellytykset ja vakituiset asukkaat kärsivät eniten, Nieminen toteaa.

Autottomien kaupunkilaistenkaan ei hänen mukaansa kannata toivoa henkilöautojen katoamista. Verorahoilla tuetaan muun muassa joukkoliikennettä – matkalippujen hinnat olisivat ilman tukia kaksinkertaiset.

Lue myös:

    Uusimmat