Sähköautojen omistajat lataavat kulkupelejään usein aivan tavallisista pistorasioista autojen mukana tulleilla johdoilla. Tähän toimintatapaan liittyy riskejä. On myös sanomattakin selvää, että autoa ei tule jättää lataukseen tavalliseen pistorasiaan, jonka kunnosta ei ole varmuutta.
Walle-latauslaitteita valmistava suomalainen Trafomic huomauttaa tiedotteessaan, että kotitalouden sähkönkulutusta tulisi tarkastella kokonaisuutena. Esimerkiksi juuri sähköauton latauksen käynnistyminen nostaa kodin kokonaiskulutusta tuntuvasti, mikä voi aiheuttaa ikävän yllätyksen.
– Jos tämän lisäksi on päällä saunaa, ilmalämpöpumppua sekä muita kodinkoneita, niin kokonaiskulutus voi kasvaa liian suureksi, jolloin talon pääsulakkeet ylittyvät, Trafomicin tuotepäällikkö Tomi Mäkinen huomauttaa tiedotteessa.
Lataaminen tavallisesta pistorasiasta on Mäkisen mukaan myös turvallisuuskysymys.
Lue myös: Tällainen laite tulee monen sähköauton mukana, mutta miten sitä käytetään? – "Tarkoitettu vain hätätilanteisiin"
– Yli kahdeksan ampeerin ottamista pitkäkestoisesti tavallisesta pistorasiasta ei suositella, sillä se saattaa aiheuttaa tulipaloriskin, hän toteaa.
Asianmukaisen latauslaitteen etuna on Mäkisen mukaan dynaaminen kuormanhallinta, joka huolehtii siitä, ettei sähköauton lataaminen nosta kodin kokonaiskulutusta liikaa.
Pistorasiat kuntoon
Vakuutusyhtiö LähiTapiola varoitti toissakesänä autojen mukana tulevien latauslaitteisiin liittyvästä riskistä. Varsinais-Suomen korvausjohtaja Marko Erkkilä totesi, että vaara ei kuitenkaan liity itse latausjohtoon, vaan pistorasioihin, joiden kunnosta ei ole aina takeita.
– Kun autoa ladataan väliaikaisella johdolla, tulee latausjohto helposti työnnettyä lähimpään paikalta löytyvään pistorasiaan miettimättä asiaa sen kummemmin, Erkkilä sanoi.
Myös Kauppalehden haastattelema ylitarkastaja Seppo Niemi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesista piti "väliaikaisia" latureita itsessään turvallisina pitkäaikaisemmassakin käytössä.
– Ne on suunniteltu juuri tähän käyttöön. Riski on lähinnä käytetyssä pistorasiassa, Niemi totesi vuonna 2021.
Erkkilän ja Niemen kanssa linjoilla on myös 10 myyttiä sähköautoilusta -sivusto, jonka takana on Sähköautot - Nyt! -yhteisö. Sen mukaan iso osa sähköautoilijoista käyttää auton lataamiseen nimenomaan auton mukana tullutta kaapelia.
– Jotkin autovalmistajat kutsuvat auton mukana tulevaa ja tavalliseen pistorasiaan tarkoitettua latauskaapelia tilapäis- tai matkalaturiksi. Sillä on siis kuitenkin mahdollista ja turvallista ladata autonsa esimerkiksi yön yli kotona, kunhan pistorasia ja sille johtavan sähkökaapelin kunto on tarkistettu, sivustolla kerrotaan.
Lue myös: Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin mikä ettei – tässä vinkit
Lähteet: Trafomic, LähiTapiola, 10 myyttiä sähköautoilusta