Uskaltaako sähköautoa ladata mökillä? Asiantuntija kertoo "aivan ehdottoman" säännön

Auton lataaminen onnistuu kesämökilläkin, mutta muutama turvallisuusseikka on otettava huomioon. Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta vakuutusyhtiö Ifin vinkit kotilaturin valintaan ja asennukseen.

Sähköautojen yleistyessä kasvaa myös tarve niiden latauspisteille. Latureita löytyy yhä useamman omakotitalon ja taloyhtiön pihasta, ja reissun päällä virtaa saadaan lisää yleisiltä latausasemilta.

Sähköauton lataamiseen tarkoitettua kiinteää laturia ei kuitenkaan välttämättä löydy vielä mökiltä. Väliaikainen lataaminen voi silti onnistua, kunhan sähköverkko ja pistokkeet ovat hyvässä kunnossa, mutta säännölliseen ja pitkäaikaiseen lataamiseen tulee hankkia käyttöön tarkoitettu latauslaite.

Vakuutusyhtiö If kysyi asiakkailtaan sähköautoiluun liittyvistä huolista, ja nimenomaan lataaminen sekä kotilatausasemat nousivat esiin vastauksissa.

– Huoli on ymmärrettävä, sillä lataukseen liittyvät asiat ovat monelle uusia. Sähköautoiluun jo vaihtaneille asia on arkisempi ja huoletkin sen ympärillä pienempiä, kertoo tiedotteessa Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.

Latureita koskevat omat säännöksensä ja turvallisuusvaatimuksensa, joten sähköauton voi jättää latautumaan laadukkaaseen kotilaturiin turvallisin mielin.

– Turvallinen kotilatauspiste asennuksineen maksaa yleensä 1 000–2 000 euroa. Polttomoottoriautoon verrattuna sähköauton käyttövoimakustannukset ovat alhaisemmat, ja jo muutaman vuoden ajoilla latausasema on yleensä maksanut itsensä takaisin, Färkkilä sanoo.

Älä käytä jatkojohtoa

Sähköautoille latausratkaisuja kehittävän ja myyvän CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola kertoo CTEKin tiedotteessa, että sähköautoihin tottumaton saattaa pohtia sähkön ottamista suoraan ulkorakennuksen seinästä kaapelikelan avulla.

– Jatkojohdon kanssa sähköauton lataamista ei suositella missään nimessä, sillä se voi aiheuttaa ylikuumenemisvaaran ja tulipalon. Lataamiseen kannattaa käyttää pelkästään yleensä auton mukana tulevaa Type 2 -latauskaapelia, Ahola sanoo tiedotteessa.

– Tärkeää on varmistaa, että ulkopistorasia on suojamaadoitettu ja kiinteistön sähköasennukset muutoinkin asianmukaisella tasolla. Suko-pistorasiasta lataaminen on vain väliaikaisratkaisu ja säännölliseen lataamiseen pitää hankkia siihen soveltuvat laitteet, hän jatkaa.

Suko-pistorasiat otettiin käyttöön Suomessa 1990-luvun lopulla. Sitä vanhemmissa mökeissä pistokkeet saattavat olla maadoittamattomia.

– Vanhoja pistorasioita ei tule käyttää sähköauton lataamiseen edes väliaikaisesti. Uusimpienkin pistorasioiden kunto kannattaa aina tarkistaa. Niissä ei tulisi olla kulumia tai hapettumia.

Älä ota lataussähköä sisältä

Aivan ehdoton sääntö on Aholan mukaan se, että sähköauton lataukseen ei tule koskaan ottaa virtaa sisätiloista paloturvallisuussyistä.

Ahola vinkkaa myös tutustumaan omiin vakuutusehtoihin. Osa vakuutusyhtiöistä vaatii, että kiinteistön pistorasiat tarkastutetaan ammattilaisella, koska lataamiseen liittyy ylikuumenemisriski.

– Ylipäätään vieraissa paikoissa tai ensimmäisellä kerralla sähköautoa ladattaessa kannattaa välillä käydä katsomassa, ettei pistoke ole kuumentunut, hän muistuttaa tiedotteessa.

Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, mitä kaikkea tulee pitää mielessä, jos aikoo ladata sähköautoa kotona.

Lähteet: If, CTEK

Lue myös:

    Uusimmat