Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Onko sähköauto turvallinen? Voiko saada sähköiskun, jos autoa lataa sateella?
Vastaus: Sähköauton kolariturvallisuus selviää puolueettomista kolaritesteistä. Sähkö- ja latausturvallisuuteen on kiinnitetty suunnitteluvaiheessa paljon huomiota. Turvallisuuden takaamiseksi autoa on myös käytettävä oikein.
Nykyaikaiset autot ovat pääsääntöisesti takavuosien autoja turvallisempia, riippumatta siitä, tarkastellaanko onnettomuuksia ehkäisevää aktiivista turvallisuutta vai onnettomuuden seurauksia lieventävää passiivista turvallisuutta.
Lue myös: Jos sähköautolla ajetaan paha kolari, osaavatko pelastajat toimia turvallisesti? – "Tietyt perusperiaatteet ovat tiedossa"
Koska poikkeuksiakin kuitenkin on, suosittelen ennen ostopäätöstä tutustumaan huolellisesti juuri kyseisen automallin EuroNCAP -törmäystestituloksiin. Esimerkiksi viime vuoden loppupuolella kohahdutti kahden pienehkön sähköauton todella kehno menestys kolaritestissä.
Äkkiseltään vaikutti siltä, että jotta on saatu ”edullinen” sähköauto, on sähköistyminen tehty turvallisuuden kustannuksella. Näin asia ei tietenkään saisi olla.
Kaikkia pieniä sähköautoja ei kahden epäonnistujan vuoksi kuitenkaan pidä leimata, sillä joukkoon mahtuu myös sellaisia, joissa turvallisuusasiat ovat kunnossa.
Pelastuskortti
Onnettomuustilanteessa pelastajilla on käytössään oma tietokanta, josta he pystyvät varmistamaan jokaisen automallin kohdalta kriittiset asiat, kuten oikeat leikkauspisteet ennen onnettomuuden uhrien irrottamista.
Monesti toimintaa onnettomuuspaikalla kuitenkin nopeuttaisi, jos onnettomuusautoon olisi valmiiksi tulostettu pelastuskortti.
Lisätietoa ja polun autonvalmistajien ylläpitämiin pelastuskortteihin löydät esimerkiksi Autoliiton verkkosivuilta. Pelastuskortti pitäisi olla saatavilla kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin ja –malleihin – siis sähköautojen lisäksi myös bensa- ja dieselautoihin.
Pelastuskortti tulostetaan ja laitetaan autossa kuljettajan aurinkolippaan. Pelastuskortin olemassaolosta kyseisessä autossa voi kertoa tuulilasiin kiinnitettävällä, asiasta kertovalla, tarralla. Mikäli et löydä autosi pelastuskorttia oheisen linkin kautta, ole yhteydessä jälleenmyyjään tai maahantuojaan.
Lue myös: Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"
Sähkö- ja latausturvallisuus
Monia askarruttaa myös sähkö- ja latausturvallisuus.
Autoa voi tilapäisesti ladata niin sanotulla Schuko-laturilla, kunhan ensin on antanut sähköalan ammattilaisen varmistaa latauksessa käytettävän pistorasian ja ennen kaikkea sen takana olevien johdotusten kestävyyden.
Tällaisessa latauksessa ei kuitenkaan suositella käytettävän yli 8 A:n virtaa (rajoitettavissa auton tai latauskaapelin asetuksista) ellei kyseessä ole niin sanottu super-Schuko. Jatkojohtoja tai kellokytkimiä ei latauksen yhteydessä tulisi käyttää ollenkaan.
Kiinteä, ammattilaisen asentama, nimenomaan sähköauton lataamiseen tarkoitettu kotilatausasema on paras vaihtoehto toistuvaan lataamiseen. Tällaisen aseman kanssa latausturvallisuus on hyvä, koska sen suojalaitteet estävät ylikuormituksen ja sähköiskut. Sähkön syöttö siis keskeytyy, jos laite ylikuormittuu tai siihen tulee esimerkiksi eristevika.
Näiden latausasemien kehityksessä on huomioitu myös vaihtelevat sääolosuhteet: Lataus muun muassa alkaa vasta siinä vaiheessa, kun kaapelin pistoke tai pistokkeet ovat liitetty ja sekä auton että laturin järjestelmät ovat varmistaneet latauksen turvallisuuden. Näin toteutettuna lataus on siis turvallinen myös sateella.
Lataustavasta riippumatta on tärkeää huolehtia käytettävien latausjohtojen kunnosta – esimerkiksi lumenaurauksen yhteydessä maassa lojuva johto vaurioituu herkästi.
Käyttöohjekirja
Kaikkien autojen kohdalla – voimanlähteestä riippumatta – suosittelen tutustumaan huolellisesti auton käyttöohjekirjaan ennen auton käyttöä. Hyvä nyrkkisääntö on, ettei autolle – tai sen kanssa – saa tehdä mitään sellaista, mitä käyttöohjekirjassa ei ohjeisteta.