Fordin mukaan sen kokemat tappiot ovat vasta esimakua siitä, mitä voi olla tulossa.
Fordin toimitusjohtaja Jim Hackett paljastaa Bloombergin haastattelussa, että presidentti Donald Trumpin hallinnon terästullit Euroopan unionia, Kanadaa ja Meksikoa vastaan ovat jo vaikuttaneet autoyhtiön tulokseen.
Katso pääkuvan videolta, miltä Volvon uudella USA:n-tehtaalla näyttää.
Samalla Hackett vaatii, että kauppakiistaan on saatava nopea ratkaisu.
– Metallitullit veivät meiltä noin miljardi dollaria, Hackett sanoo.
– Jos näin jatkuu kauemmin, tulee lisää vahinkoa.
Hackett ei täsmentänyt, minä aikana miljardin dollarin vahinko syntyi, mutta Fordin tiedottaja sanoi, että toimitusjohtaja viittasi Fordin sisäisiin ennusteisiin vuosille 2018 ja 2019.
Lue myös
Ilmaa hinnassa? Näin paljon voittoa valmistajat takovat yhdellä myydyllä autolla
Presidentti Trump ilmoitti maaliskuussa säätävänsä 25 prosentin tullit Euroopan unionista, Kanadasta ja Meksikosta tuotaville terästuotteille ja 10 prosentin tullit alumiinille. Päätöksellä hän halusi suojata Yhdysvaltain omaa terästeollisuutta.
Päätös sai yhdysvaltalaisten autoyhtiöiden osakekurssit syöksyyn samaan aikaan, kun niiltä tuli raportteja heikoista kuukausimyynneistä.
Lisäksi Trump on määrännyt Kiinalle kaksi tullitariffikierrosta, jotka kohdistuvat yhteensä 260 miljardin dollarin tuontiin. Kiina on vastannut asettamalla 25 prosentin tariffit yhdysvaltalaisille tuotteille. Niiden joukossa ovat ajoneuvot.
Hackett sanoi, että päätökset ovat vahingoittaneet Lincoln-loistoauton kysyntää Kiinassa ja tehneet samalla Lincoln MKC:n hinnan vähemmän houkuttelevammaksi kiinalaisille ostajille. MKC kootaan yrityksen Louisvillen-tehtailla Kentuckyssä Yhdysvalloissa.
– Kauppaongelmien vuoksi meidän oli siirrettävä ihmisiä tehtaalla muihin toimintoihin, Hackett sanoo.
Elokuussa Ford ilmoitti, että se peruu suunnitelmansa tuoda Focus Active -crossoveria Yhdysvaltoihin Kiinasta.