Yhdysvalloissa toimivien autovalmistajien mukaan presidentin suunnitelmat maan metalliteollisuuden tilanteen kohentamiseksi voivat johtaa päinvastaiseen lopputulokseen toisaalla.
Useat autovalmistajat varoittivat presidentti Donald Trumpia perjantaina tämän kaavailemista tullimaksuista ulkomailta tuotavalle alumiinille ja teräkselle.
Monet Yhdysvalloissa autojaan valmistavat yhtiöt tuovat raaka-aineensa muualta, mutta työllistävät siitä huolimatta autotehtaillaan tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia yhdysvaltalaisia. Trumpin mahdollinen päätös tuontimateriaaleille lätkäistävistä korkeista tullimaksuista voi pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että joidenkin valmistajien voi olla taloudellisesti kannattavampaa pysyä kokonaan poissa Yhdysvaltain maaperältä.
"Isku amerikkalaisten yhtiöiden kilpailukyvylle"
Muun muassa japanilainen Honda antoi asian tiimoilta virallisen lausunnon, jossa se kertoi teräkseen ja alumiiniin kohdistuvien "harkitsemattomien" tullimaksujen nostavan sekä Yhdysvalloissa valmistettujen että ulkomailta tuotujen autojen hintoja ja täten aiheuttavan tarpeetonta taloudellista haittaa sen asiakkaille.
Toyotan mukaan päätöksellä olisi epäsuotuisia vaikutuksia niin valmistajille, jälleenmyyjille kuin viime kädessä myös asiakkaille, jotka joutuisivat maksamaan autoistaan huomattavasti kovemman hinnan.
Edes Ford, joka kertoo ostavansa suurimman osan käyttämästään teräksestä ja alumiinista jo nyt Yhdysvalloista, ei sekään ilahtunut suunnitelmista.
– Tämä päätös voi johtaa kotimaisten tuotteiden kallistumiseen, mikä olisi isku amerikkalaisten yhtiöiden kilpailukyvylle, yhdysvaltalaisen autojätin edustaja totesi.
Ministeriön laskelma: Uuden auton hinta nousisi puolella prosentilla
Ulkomaiselle alumiinille kaavaillaan arvioiden mukaan 10 prosentin tullimaksua, mutta teräkselle voisi kolahtaa jopa 25 prosentin lisämaksu. Autoalalla kuitenkin elätellään toivoa siitä, että Trump muuttaisi vielä mielensä.
Ulkomaisia autovalmistajia USA:ssa edustavan Global Automakersin John Bozzellan mukaan yhdysvaltalaisen teräs- ja alumiiniteollisuuden tukemiseksi on muitakin vaihtoehtoja.
– Nyt on aika palata takaisin suunnittelupöydän ääreen, Bozzella sanoi.
Vastakkaisen näkemyksen on esittänyt kauppaministeri Wilbur Ross, jonka mukaan autovalmistajien huoli on aiheeton. Ross kertoi, että 25 prosentin korotus teräksen hintaan nostaisi 35 000 dollarin arvoisen auton hintaa 175 dollarilla eli vain puolella prosentilla.
– Kyseessä ei todellakaan ole mikään iso juttu, hän sanoi CNBC Fridaylle.
Lähde: Autoblog
***
2:12