Yhdestä myydystä saksalaispremiumista jää valmistajalle noin 3 000 euroa.
Pääkuvan videoTältä näyttää Volvon uudella USA:n-tehtaalla |
Professori Ferdinand Dudenhöffer on laskenut autonvalmistajien tuoreiden puolivuotistulosten perusteella, paljonko niille jää voittoa yhdestä autosta. Dudenhöffer on saksalaisen Duisburg-Essenin yliopiston CAR-autotutkimuslaitoksen johtaja.
Ferrari painii aivan omassa sarjassaan: yhdestä asiakkaalle toimitetusta autosta valmistajan kassaan kilahtaa peräti 69 000 euroa. Dudenhöffer on laskenut yhden Ferrarin keskihinnaksi 280 000 euroa.
Saksalaiset Audi, BMW ja Mercedes-Benz ansaitsevat keskimäärin 3 000 euroa yhdestä autosta ennen veroja, kertoo Automobilwoche. Näiden merkkien keskihinnat ovat 33 000–38 000 euroa.
Volvo jää vähän jälkeen saksalaisista kilpakumppaneistaan. Jaguar Land Rover tekee sekin tiliä, mutta vain 800 euroa myytyä autoa kohti.
Dudenhöfferin mukaan Teslan tappio jokaisesta valmistamastaan autosta on 11 000 euroa.
Bentleyllä menee vielä heikommin: miinusta kertyi 17 000 euroa autoa kohti, kun yhden kulkupelin keskimääräinen hinta oli 165 000 euroa. Porsche puolestaan ansaitsi yhdestä autosta 17 000 euroa.