Jos sähköautolla ajetaan paha kolari, osaavatko pelastajat toimia turvallisesti? "Tietyt perusperiaatteet ovat tiedossa"

7:42img
Suomen Palopäällystöliiton koulutuspäällikkö Pasi Uurasmaa oli keskustelemassa Huomenta Suomessa uusien autojen hyödyistä sekä haitoista pelastustöissä.
Julkaistu 03.10.2019 15:21

Riika Tauriainen

riika.tauriainen@mtv.fi

Tuovatko sähköautot lisähaastetta pelastustyöntekijöille? Onko autojen teknologian kehitys hyödyksi pelastustyöntekijöille? Ovatko uudet autot turvallisempia? 

Huomenta Suomessa pohdittiin torstaina uusien autojen teknologian vaikutusta pelastustyöhön. Mukana studiossa oli keskustelemassa Suomen Palopäällystöliiton koulutuspäällikkö Pasi Uurasmaa

Uurasmaan mukaan autojen korirakenteiden muuttuminen ja eri avustavien järjestelmien kehitys ovat helpottaneet pelastustyötä.

– Ennen kolaritilanteissa ihmiset olivat puristuksissa autossa, mutta nykyään sitä tapahtuu entistä harvemmin. Eli autojen korirakenteet on suunniteltu niin, että ne kestävät törmäyksen paremmin, Uurasmaa sanoo.

– Korin avulla itse matkustamo pitää muotonsa, jotta matkustajat ovat turvassa. Äkkipysähdys on toki yhtä paha ihmiselle niin kuin ennenkin. 

Uurasmaa muistuttaa, että sähköautoissa ei ole räjähdysvaaraa, mutta sähköiskun vaara on. Sähkö- ja hybridiautoissa on turvajärjestelmä, joka lauetessaan käynnistää myös sisäisen ohjausjärjestelmän. Tämä katkaisee akun yhteyden muuhun autoon. 

Uusi auto ei lähde itsestään liikkeelle 

Uurasmaan mukaan ihmisen pelastaminen autosta vaatii hyvää autotuntemusta pelastustyöntekijöiltä. Vaikka automerkkejä ja -malleja on monenlaisia, autoteknologia kehittyy samankaltaisesti eri valmistajilla.

– Tietyt perusperiaatteet ovat pelastajilla tiedossa, mutta tietysti pelastustyöntekijöiden pitää muistaa täydennyskoulutus pysyäkseen ajan hermolla, sanoo Uurasmaa.

– Pelastajien lähestyessä autoa pitää ensimmäiseksi kyetä ymmärtämään nykyteknologiaa siinä määrin, että uusi auto ei enää lähde itsestään liikkeelle, ja se ei aiheuta lisävahinkoja, sanoo Uurasmaa. 

Onko perinteisessä turvavyössä tapahtunut mitään kehitystä? Mikä ihme on auton pelastuskortti ja onko se pakollinen? Entä jos olet ensimmäisenä onnettomuuspaikalla, muistatko miten pitää toimia? Katso koko haastattelu videolta!

Lue myös: Norjassa myydään pelkästään Tesloja enemmän kuin kaikkia bensa- ja dieselautoja yhteensä

Tuoreimmat aiheesta

Autot