Vaikka sähköautojen edut ovat monessa mielessä selvät, tuovat ne Onnettomuustietoinstituutin mukaan uudenlaisen haasteen liikenneonnettomuuksien tutkintaan. Kokenut onnettomuustutkija toivoo alalle yhteisiä turvallisuuden varmistavia pelisääntöjä kaikille sähköautojen kanssa toimiville.
Autotekniikan lehtori Tapio Kyngäs on tutkinut liikenneonnettomuuksia jo 25 vuotta. Hänen tehtävänään on valokuvata sekä onnettomuusautoa että -ympäristöä. Usein työ jatkuu varsinaisen onnettomuuspaikan jälkeen korjaamolla, jossa auto päästään nostamaan ilmaan.
– Autosta tutkitaan renkaat, jarrut, alusta ja hallintalaitteet sekä tietysti turvavyöt ja muu turvatekniikka. Lisäksi etsin, löytyykö autosta esimerkiksi alkoholia tai lääkkeitä, tai näkyykö siinä henkilöiden iskeytymisjälkiä, Kyngäs kertoo Onnettomuustietoinstituutin tiedotteessa.
Nykyautoista on lisäksi saatavissa ulos runsaasti dataa, jota voidaan hyödyntää onnettomuustutkinnassa. Tiedot voivat paljastaa olennaisia yksityiskohtia esimerkiksi ajoneuvon nopeudesta tai kuljettajan ohjausliikkeistä ja jarrutuksesta.
Lue myös: Aiheuttaako sähköautojen äänettömyys vaaratilanteita parkkipaikoilla?
Sähköautot ovat haaste tutkijoille
Viime vuosina hurjasti yleistyneet sähköautot ovat tuoneet lisähaastetta myös onnettomuuksien tutkintaan.
Kyngäs on paneutunut asiaan perinpohjaisesti, sillä sähköautojen onnettomuustutkinta oli myös hänen opinnäytetyönsä aihe. Hän huomauttaa, että jos onnettomuusauto on sähköauto, voi onnettomuustutkintaa edeltävän valmistelevan työn määrä olla iso.
– Esimerkiksi tietty ajoneuvotyyppi voi lähteä itsekseen liikkeelle, joten auton käynnistyminen täytyy estää. Lisäksi vaaraa aiheuttavat mahdollisen akkupalon synnyttämät erittäin myrkylliset kaasut. Tärkeintä kuitenkin on varmistaa ajoneuvon jännitteettömyys, ja se on ammattilaisen tehtävä. Onnettomuustutkijan täytyy itse kuitenkin pystyä varmistamaan, että se on tehty asianmukaisesti. Aina näin ei ole, Kyngäs toteaa.
Kyngäs kertoo Onnettomuustietoinstituutin tiedotteessa, että merkkiliikkeiden tietämys sähköautoista ja niiden erityisvaatimuksista on hyvällä tasolla, mutta riski piilee yleiskorjaamolla ja esimerkiksi hinauspalveluissa. Lisäksi yhteiset, turvallisuuden varmistavat pelisäännöt sähköajoneuvojen osalta puuttuvat hänen mukaansa kokonaan.
– Sähköautojen kanssa toimiville on räätälöity oma koulutus, mutta koulutusvelvoitteen täyttämistä ei valvota mitenkään. On todella tärkeää ymmärtää, mitkä ne korkeajännitteiset osat autossa ovat, koska nykyään et voi tietää, onko ajoneuvo tehty vaarattomaksi. Jotta kaikki toimijat tietäisivät, mikä tilanne kunkin auton osalta on, pitäisi olla yhteinen tapa merkitä, onko se tehty jännitteettömäksi. Se voisi olla vaikka autoon liimattava tarra, Kyngäs ehdottaa.
Lue myös: Onko auton koolla ja iällä väliä kolarissa? Teppo kertoo, mikä ratkaisee lopputuleman
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti