HybridCars.com-verkkosivustolla kerrottiin viime viikolla pienen joukon Teslan omistajia epäilevän Model S:n huippumallin P85D:n ilmoitettuja teholukemia. Tesla on mainostanut auton huipputehon olevan superautoluokkaan yltävä 691 hevosvoimaa.
71 omistajan muodostama joukko päätti ottaa yhteyttä yhtiön johtoon. Heidän tekemiensä testien ja dynamometrimittausten mukaan auton huipputeho on 557 hevosvoimaa ennen voimalinjan aiheuttamia häviöitä. Eli lähes 20 prosenttia ilmoitettua vähemmän.
He myös todentavat tehonpuutetta kiihtyvyysvertailulla 560-hevosvoimaisen Audi RS7:n kanssa. Heidän mukaansa Audi on huomattavasti nopeampi esimerkiksi kiihdytyksessä välillä 70-90 mph (113-145 km/h), vaikka Teslan pitäisi ilmoitettujen lukemien perusteella olla selvä voittaja.
Tesla ei vastannut suoranaisesti asiakasryhmän kirjeeseen, mutta Teslan tekniikasta vastaava JB Straubel julkaisi merkin blogissa kirjoituksen sähköautojen tehonmittauksesta. Straubel kertoo hevosvoimien vertaamisen suoraan polttomoottorien ja sähkömoottorien välillä olevan haastavaa, koska järjestelmät toimivat niin erilaisilla periaatteilla.
Straubelin kirjoituksen mukaan takavetoisten Teslojen teholukemat pitävät paikkansa. Samassa hän kuitenkin toteaa, että valmistaja otti suoraviivaisen lähestymistavan nelivetomallien tehonlaskentaan laskiessaan etu- ja takamoottorien tehot vain suoraan yhteen.
Kirjoituksessa hän ei ota kantaa suoraan kokonaisteholukemaan nelivetomallien kohdalla. Tämän tapahtuman jälkeen Tesla kuitenkin poisti nettisivuiltaan P85D-mallin kokonaisteholukeman ja ilmoittaa vain etu- ja takamoottorien lukemat erikseen.
Teknavin tehonnälkäiselle Markku Alénille Teslan meno kuitenkin tuntui maistuvan. Oli tehoa sitten 691 tai 557 hevosvoimaa…