Äänetön ja lähes maskiton Audi R8 e-tron on kuvattu testeissä Nürburgringilla. Audin sähköautojen keihäänkärki tulee aiheuttamaan päänsärkyä Porschen lisäksi myös Teslalle.
Ympäri maailmaa kaikkia urheiluautoja yhdistää paitsi dynaaminen ajettavuus myös mahdollisimman tehokkaat moottoriratkaisut. Sähkömoottorit ovat hyötysuhteeltaan hyviä, ja ensi vuonna Audi istuttaa urheiluauto R8:n polttomoottorin tilalle sähköisen voimanlähteen. Salakuvaajan linssiin osunut sähkö-Audi oli liikkeellä lähes maskitta, joten kyseessä ovat viimeisen vaiheen testaukset.
Audi R8 e-tronin tuotantoon ottamisesta ei ole vielä tehty päätöstä. Autosta tehdään piensarja ensi vuoden aikana ja sen jälkeen asiakaspalaute vaikuttaa rullaako Neckarsulmista jatkossa ulos sähköllä etenevää R8-mallia.
Sähköisen R8:n voimanlähteenä toimii kaksi 170 kW (231 hv) tehoista taakse sijoitettua sähkömoottoria. Polttomoottorisesta mallista poiketen sähköversio on siis takavetoinen. R8 e-tron saavuttaa satasen vauhdin 3,9 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 250 km/h. Teknavilla hiljattain ajoissa ollut perinteisellä V10-moottorilla varustettu versio on vielä näitä arvoja nopeampi, mutta todennäköisesti tuotantoversioon sähkömallin suorituskyvyssä olisi vielä kiristämisen varaa.
Sähkömoottorit saavat energiansa 92 kWh:n litium-ioniakustolta. Tämä kapasiteettia riittää arkikäytössä parhaimmillaan noin 450 kilometrin ajon. Pitempiä matkoja ja esimerkiksi enemmän kuluttavaa rata-ajoa ajatellen valmistajan lupaama noin kahden tunnin pikalatausaika kuulostaa varsin hyvältä.
Galleria
Lue myös:
Audi R8 V10 plus – suorituskyvyn huipentuma
Porsche esitteli oman sähköautonsa Frankfurtissa