Juha Kankkusen autosta löytyi kaksi sormea – nämä karmivat hetket mullistivat MM-rallin: "Ilman sitä kukaan ei olisi uskaltanut"

Käänteentekevä hetki rallin MM-sarjassa: Juha Kankkusen autosta paljastui iljettävä yllätys – tilannetta edelsi synkkä murhenäytelmä 3:00
Käänteentekevä hetki rallin MM-sarjassa: Juha Kankkusen autosta paljastui hirveä yllätys – tilannetta edelsi synkkä murhenäytelmä

B-ryhmä on erottamaton osa rallin MM-sarjan historiaa. MTV Katsomossa on julkaistu aihetta käsittelevä dokumentti Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying, joka valaisee paitsi sitä, mikä kyseisestä aikakaudesta teki niin ainutlaatuisen, myös sitä, miksi superautot tulivat tiensä päähän.

B-ryhmän turvallisuudesta alettiin olla huolissaan viimeistään siinä vaiheessa, kun Lancian italialaiskuljettaja Attilio Bettega kuoli Korsikalla sattuneessa ulosajossa toukokuussa 1985 ja Peugeot'n Ari Vatanen selvisi vain täpärästi elossa omasta ulosajostaan kolme kuukautta myöhemmin Argentiinassa.

Lopullinen niitti superautojen aikakaudelle oli Henri Toivosen kuolemaan johtanut ulosajo Korsikalla 2. toukokuuta 1986, mutta sekään ei välttämättä olisi johtanut B-ryhmän lopettamiseen ilman sitä, mitä oli tapahtunut kaksi kuukautta aiemmin Portugalissa.

Tuohon aikaan ei ollut lainkaan tavatonta, että erikoiskokeiden varret olivat täynnä ihmisiä, sillä ralli oli jopa suositumpaa kuin F1. Mutta mitä enemmän lajin pariin hakeutui uusia ihmisiä, sitä enemmän oli myös ei-toivottuja lieveilmiöitä.

Yksi niistä oli 80-luvulla se, että ihmiset seisoivat aivan liian lähellä tietä – usein jopa keskellä sitä – ja vetäytyivät penkalle vasta juuri ennen auton tuloa. Vuonna 1986 Portugalissa ihmisiä oli aivan liikaa, eikä kukaan pystynyt pitämään heitä aisoissa.

Kaksinkertainen maailmanmestari Walter Röhrl vältti rallin ensimmäisellä erikoiskokeella täpärästi osuman tien yli juosseeseen katsojaan. Timo Salonen ei ollut hetkeä myöhemmin yhtä onnekas, vaan törmäsi kameramieheen, joka seisoi mutkan ulostulossa tiellä, koska missään muualla ei ollut tilaa. Kameramieheltä murtui tilanteessa luita.

B-ryhmän aikakauden hirvittävin onnettomuus odotti sekin vain minuuttien päässä. Portugalilaiskuljettaja Joaquim Santos ajoi viiden kilometrin mittaisen erikoiskokeen loppupuolella ulos reilusti yli 100 kilometrin tuntivauhdista ja ajautui suoraan päin katsojia. Kolme katsojaa kuoli ja yli 30 loukkaantui.

Salosen tavoin Peugeot'lla ajanut Juha Kankkunen pysyi kyllä keskellä tietä, mutta hänen kohdallaan väentungos johti karmaisevaan löytöön huoltotauon yhteydessä. Auton moottoritilassa oli kaksi irronnutta sormea.

Tapahtuneesta kertova, tämän artikkelin pääkuvana oleva video ei sovi kaikkein herkimmille.

– Ovien takana oli ilmanottoaukko, jonka reunat olivat terävät. Ilma kulki aukoista moottoriin. Yritimme pysytellä keskellä tietä. En suistunut tieltä, mutta katsojat yrittivät koskettaa autoa ja niin siinä sitten kävi, Kankkunen kertoo dokumentissa.

Tehdaskuljettajat vetäytyivät kilpailusta yhteisellä päätöksellä. 

– Jotain oli tehtävä. Ilman sitä onnettomuutta kukaan ei olisi uskaltanut sanoa, ettei suostu ajamaan niin, Röhrl sanoo dokumentissa.

Audin reaktio oli vieläkin voimakkaampi. Talli vetäytyi MM-sarjasta kokonaan.

Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying -dokumentti on katsottavissa MTV Katsomossa.

Lue myös:

    Uusimmat