"Yksi kaikkien aikojen rankimmista" MM-ralleista oli häikäisevä suomalaisnäytös – Henri Toivonen kävi sen jälkeen koskettavan keskustelun kartturinsa kanssa

Tästä MM-rallista oli leikki kaukana! Henri Toivonen kävi koskettavan keskustelun voiton ratkettua 4:26
Vuoden 1985 RAC-rallista oli leikki kaukana – Henri Toivosen tupakointi aiheutti kartturi Neil Wilsonille kiusallisen tilanteen kisan tuoksinassa.

B-ryhmä on erottamaton osa rallin MM-sarjan historiaa. MTV Katsomossa on julkaistu aihetta käsittelevä dokumentti Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying, joka valaisee paitsi sitä, mikä kyseisestä aikakaudesta teki niin ainutlaatuisen, myös sitä, miksi superautot tulivat tiensä päähän.

– WRC on pojille, B-ryhmä oli miehille.

Juha Kankkusen legendaarinen lausahdus kuvaa hyvin 1980-luvun myyttistä mainetta rallin MM-sarjan historiassa. Kankkunen lienee kuvannut lausunnollaan erityisesti autoissa tapahtunutta muutosta, mutta meno MM-sarjassa oli 30 vuotta sitten kovaa kaikin tavoin.

Yksi kuvaavimmista esimerkeistä on kauden 1985 päättänyt RAC-ralli, joka ajettiin marraskuussa Englannin, Walesin ja Skotlannin alueilla. Sunnuntaista torstaihin kestänyt kilpailu koostui 65 erikoiskokeesta, joilla oli mittaa peräti 855 kilometriä. Kun tähän lasketaan siirtymät päälle, autolla ajoa tuli viiteen päivään kaikkiaan yli 3 500 kilometriä.

– Se oli kaikkien aikojen pisin RAC-ralli, Lancialla ajaneen Henri Toivosen kartanlukijana toisen ja samalla viimeisen kerran urallaan tuolloin toiminut Neil Wilson muistelee dokumentissa.

Pääkuvan video: Vuoden 1985 RAC-rallista oli leikki kaukana. Henri Toivosen tupakointi aiheutti kartturi Neil Wilsonille kiusallisen tilanteen kisan tuoksinassa.

RAC-ralli ajettiin ennen vanhaan niin sanotusti pimeänä, eli varsinaisia nuotteja ei ollut. Oli vain tavnomainen kartta ja tiekirja, joista kartturi antoi ohjeita kuljettajalle.

Aikataulu oli kerrassaan armoton.

– Vuoden 1985 RAC-rallia pidetään yhtenä kaikkien aikojen rankimmista – ainakin ajotuntien määrän suhteen. Lähtö tapahtui sunnuntaiaamuna Nottinghamista, ja seuraava kunnollinen nukkumistauko oli vasta 36 tuntia myöhemmin. Sen jälkeen oli taas 28 tuntia lähes yhtäjaksoista ajamista ja siihen päälle vielä 19 tunnin loppurutistus, dokumentissa kerrotaan.

– Ralli ajettiin uusilla B-ryhmän autoilla ilman nastarenkaita jäisillä teillä, lumessa, pimeässä ja sumussa.

Toivosen edustama Lancia toi vuoden 1985 RAC-ralliin pitkään odotetun Delta S4:nsä. Audilla ajanut Hannu Mikkola piipahti kärjessä maanantaina, mutta muuten Lancia johti kisaa käytännössä lähdössä maaliin.

Ensin ykkössijassa oli kiinni Markku Alén, ja seitsemänneksi viimeisellä ek:lla kärkeen siirtyi Toivonen, joka voitti kilpailun lopulta 56 sekunnin erolla Aléniin.

Kyseessä oli 29-vuotiaalle Toivoselle uran toinen MM-rallivoitto. Edellisestä, Talbotilla tulleesta ykkössijasta oli kuitenkin kulunut jo viisi pitkää vuotta.

– Kun seisoimme Henrin kanssa auton päällä juhlimassa, hän sanoi minulle: "Tarvitsin tämän voiton, tämä oli tärkeää urani kannalta", kartturi Wilson muistelee.

– Sanoin hänelle, että tämän jälkeen kaikki on helpompaa.

Kaksi kuukautta myöhemmin Toivonen voittikin Sergio Creston kanssa kauden 1986 avausosakilpailun Monte Carlossa, mutta reilut kolme kuukautta tämän jälkeen heidän molempien elämä päättyi traagisessa ulosajossa Korsikalla – kärkipaikalta.

Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying -dokumentti on katsottavissa MTV Katsomossa.

Lue myös:

    Uusimmat