"Rallimaailma vältti täpärästi seuraavan katastrofin" – Markku Alénilla kävi hillitön tuuri vain kuukausia Henri Toivosen tragedian jälkeen

2:21img
Markku Alén kohtasi rallikuljettajan pahimman painajaisen Uudessa-Seelannissa 1986 vain kaksi kuukautta tallikaveri Henri Toivosen kuoleman jälkeen
Julkaistu 10.12.2023 06:52
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

B-ryhmä on erottamaton osa rallin MM-sarjan historiaa. MTV Katsomossa on julkaistu aihetta käsittelevä dokumentti Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying, joka valaisee paitsi sitä, mikä kyseisestä aikakaudesta teki niin ainutlaatuisen, myös sitä, miksi superautot tulivat tiensä päähän.

Lopullinen niitti B-ryhmälle lyötiin 2. toukokuuta 1986 Korsikalla, kun Lancian suomalaiskuljettaja Henri Toivonen ja kartanlukijansa Sergio Cresto kuolivat traagisessa ulosajossa.

Italialaiskuljettaja Attilio Bettega oli kuollut Korsikalla jo vuotta aikaisemmin, ja portugalilaiskuljettaja Joaquim Santosin ulosajo maaliskuussa 1986 Portugalissa johti kolmen katsojan kuolemaan ja yli 30:n loukkaantumiseen.

LUE MYÖS: Juha Kankkusen autosta löytyi kaksi sormea – nämä karmivat hetket mullistivat MM-rallin: "Ilman sitä kukaan ei olisi uskaltanut"

Silti monet olivat sitä mieltä, että päätös B-ryhmän lopettamisesta oli Kansainvälisen autoliiton (FIAn) puheenjohtajalta Jean-Marie Balestrelta ennen kaikkea poliittinen. Itsekin kattojärjestöä vuosina 2009–2021 johtaneen Jean Todtin Peugeot-talli yritti tuolloin taistella päätöstä vastaan jopa oikeusteitse.

B-ryhmän viimeinen mestaruustaistelu käytiin Peugeot'n Juha Kankkusen ja Toivosen tallikaverin Markku Alénin välillä. Kankkunen nykäisi lopulta ratkaisevaksi osoittautuneen kaulan Aléniin voittamalla Korsikan jälkeen ajetut Kreikan ja Uuden-Seelannin MM-rallit.

Niistä jälkimmäisessä MM-sarja oli vähällä saada lisää synkkiä uutisia vain kaksi kuukautta Toivosen ja Creston kuoleman jälkeen, kun Alénia vastaan erikoiskokeella ajoi avolava-auto peräkärryn kanssa.

Olin niin keskittynyt ajamiseen, että huomasin auton vasta viime hetkellä. Se pysähtyi keskelle tietä. Uskomattoman vaarallinen tilanne, Alén kertoo dokumentissa.

Alénilla oli tilanteessa hurjasti tuuria, sillä kohtaaminen tapahtui hitaan mutkan jälkeen.

Hän ei tämän jälkeen enää pystynyt vastaamaan Kankkusen menoon, ja kaksikon välinen ero kasvoi rallin kahdeksalla viimeisellä erikoiskokeella 14 sekunnista minuuttiin ja 44 sekuntiin.

Toiseksi jääminen oli kuitenkin Alénille mitätön tappio verrattuna siihen, mitä Uudessa-Seelannissa olisi voinut tapahtua.

Rallimaailma vältti täpärästi seuraavan katastrofin, dokumentissa kuvaillaan.

Riding Balls of Fire – The Wildest Years of Rallying -dokumentti on katsottavissa MTV Katsomossa.

3:00img

Käänteentekevä hetki rallin MM-sarjassa: Juha Kankkusen autosta paljastui iljettävä yllätys – tilannetta edelsi synkkä murhenäytelmä.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli