SM-liigan tulokasseura Mikkelin Jukurit pyrkii tulemaan tutuksi useille eri kohderyhmille.
Jukureiden markkinointi- ja myyntipäällikkö Joni Vesalainen on pestissään elementissään. Vesalainen siirtyi Jukureiden leipiin keväällä. Värikkäänä markkinointimiehenä tunnettu Vesalainen työskenteli tätä ennen vastaavassa toimessa Rauman Lukossa. Ennen Lukko-pestiä Vesalainen toimi Liigan myyntijohtajana.
Hyppy Mestiksestä korkeimmalle sarjaportaalle on käynnistynyt hyvin numeroiden valossa. Jukureiden viime viikonvaiheen kotiottelut olivat molemmat loppuunmyytyjä.
– Näissä peleissä oli molemmissa eri teemat, joilla pyrimme tavoittamaan eri kohderyhmiä. Myös torstain Lukko-peli on tällainen, Vesalainen selvitti MTV Sportille.
Torstaina Jukureiden peliä pääsee seuraamaan seisomakatsomoon ilmaiseksi opiskelijahaalari päällä. Tämän lisäksi jokaiselle katsojalle tarjotaan ilmainen makkara.
– Kivikylän mies ei meinannut uskoa, kun tilasin peliin 4 200 makkaraa. Minuutin hiljaisuuden jälkeen hän totesi, että kyllä makkarat toimitetaan, Vesalainen naureskeli.
Puuhamies painotti, että erilaisilla jipoilla tavoittaa ihmisiä paremmin.
– Halusimme toiminnan käyntiin heti ilman isoja vetonauloja kuten HIFK:ta ja Kärppiä. Joukkue harjoittelee päivittäin ja me työskentelemme toimistolla joka päivä miettien, että kuinka saamme ihmiset hallille.
Alkuhuuma tasaantuu varmasti jossain vaiheessa. Jukureiden yleisötavoite tälle kaudelle on 2 800 henkeä ottelua kohden. Viime kaudella katsojakeskiarvo oli Mestiksessä 1 599.
– Kylillä on kuullut juttuja, että jotkut ovat olleet ensimmäistä kertaa Jukureiden pelissä ja luvanneet tulla uudestaan. Haemme meidän heimoon erilaisia jäseniä, Vesalainen muistutti.
Viikinkiteemaan sopii osuvasti, että Jukurit myy heimokortteja muiden seurojen suosimien kausikorttien sijaan.