Julkiset palvelut eivät toimi, koska hoito on liian pirstaloitunutta, sanoo hoidon laadusta palkitun yksityisen lääkäriaseman johtava lääkäri. Julkisella puolella ongelmana on se, että kokonaisvaltaisuus puuttuu ja vastuut ovat jakautuneet liian monelle taholle.
Valtaosa suomalaisista käyttää julkisia lääkäripalveluita yksinkertaisesti hoidettavien vaivojen, kuten lapsen korvakivun takia, sanoo Lääkäriliiton laatuneuvoston puheenjohtaja Hanna Rautiainen.
Rautiaisen mukaan näissä tapauksissa järjestelmä toimii. Parantamisen varaa toiminnassa on enemmän tukea ja apua tarvitsevien potilaiden kohdalla.
– Järjestelmä alkaa tökkiä, jos potilas tarvitsee vähänkään enemmän tukea tai apua tai hänellä on päällekkäisiä ongelmia. Näissä tapauksissa ihmiset joko kokevat olevansa hukassa tai eivät saa tarvitsemaansa apua silloin, kun he sitä tarvitsisivat.
7:19
Keskeinen ongelma Rautiaisen mielestä on järjestelmän pirstaloituneisuus ja vastuuhenkilöiden puute.
Yksityisen terveyspalvelutarjoaja Doctagonin johtava lääkäri Nina-Maria Tigerstedt kertoo, että vastuun ja hoidon jakautuminen näkyy heidän työssään hyvin etenkin ikäihmisten parissa.
Doctagon palkittiin juuri Lääkäriliiton laatupalkinnon ikäihmisten hoitoon kehitetystä vastuulääkäri-palvelusta, jossa lääkäri saapuu potilaan luokse tämän omaan ympäristöön ja palvelut ovat tavoitettavissa ympäri vuorokauden. Tällöin kokonaisvastuu potilaan hoidosta on nimetyillä tahoilla erillisten toimijoiden sijaan.
Julkisten terveyspalvelujen laadun parantamiseksi Rautiainen toivookin, että sote-uudistuksessa otettaisiin käyttöön juuri tämän kaltaisia toimintamalleja, joissa hoito ja vastuu ovat keskitettyjä.
– Se on peruste, jos hallitus tavoittelee miljardiluokan säästöjä.
– Säästö saadaan aikaan siitä, että lähdetään todella miettimään, miten palvelutuotanto järjestetään: mikä on järkevän kokoinen yksikkö, miten kannattaa tehdä. Lähdetään siitä, mitä ihmiset tarvitsevat, Rautiainen summaa.