Junaliikenteen aikataulu- ja kulunseurantajärjestelmien testaaminen on vaikeaa, sillä niissä on niin paljon eri osia, sanoo johtaja Timo Honko järjestelmän tehneestä Solita-yhtiöstä.
Junaliikenne ajautui tänään ongelmiin, koska aikataulutietoja liikenteenohjaukselle ja junien kuljettajille toimittava järjestelmä kaatui. Lisäksi varajärjestelmään ei saatu yhteyttä eikä VR:n asentajilla ollut hallussaan oikeaa nettiosoitetta toiseen, toimivaan varajärjestelmään. Vikaan voi Hongon mukaan olla monta syytä.
Honko sanoo, että Solitan lisäksi järjestelmän tietoliikennepalveluista sekä käyttöpalveluista vastaavat erilliset toimijat. Kokonaisuus on Liikenneviraston vastuulla.
Palveluntuottajille voi olla luvassa sanktioita
Liikenneviraston osastonjohtaja Petri Rönneikkö ei osannut sanoa, kuinka usein ja millä tavalla järjestelmiä ja varajärjestelmiä testataan. Hänen tiedossaan ei ole, että niissä olisi ollut jotain suuria ongelmia. Viraston Liikenteen palvelut -osaston johtaja Virpi Anttilan mukaan järjestelmien toimivuutta tarkastellaan sekä teknisillä testauksilla että henkilöstön kyvykkyyden testauksilla.
– Eli harjoituksissa ihan tietoisesti ajetaan järjestelmä alas ja katsotaan, että miten toinen palvelin pystyy ottamaan tilanteen hallintaan. On myös harjoituksia, joissa harjoitellaan operatiivista toimintaa, Anttila sanoo.
Rönneikkö ei pidä todennäköisenä, että vastaava ongelma toistuisi kovin nopeasti uudestaan.
– Alustava tieto on se, että kyseessä on ollut sentyyppinen häiriö, joka on normaalein toimenpitein kohtuullisen nopeasti korjattavissa.
Anttila puolestaan kertoo, että keskustelut palveluntuottajien kanssa on jo aloitettu. Keskusteluissa pohditaan muun muassa sitä, miten tilanteet voidaan jatkossa estää.
Palvelunjärjestäjille voi tulla lisäksi rahallisia sanktioita. Anttila ei osannut sanoa mahdollisten sanktioiden suuruutta, mutta niitä voi tulla jopa hyvin pienistä minuuttien käyttökatkoista.