Kääntyykö Hyundain pää vihdoin? Asiantuntijalta tiukka viesti Thierry Neuvillen suosimisesta: "Voisivat saada vielä Toyotan kiinni"

Esapekka Lappi ei nähnyt sopimuksessaan tallimääräysmainintaa – moisesta ei ole havaintoa Teemu Sunisellakaan 0:56
Esapekka Lappi ei nähnyt sopimuksessaan tallimääräysmainintaa – Teemu Suninen: "En mä kyllä sellaiseen lappuun ole laittanut nimeäni"

Rallin MM-sarjassa ahtaalle joutuneen Hyundain olisi tuuletettava käytäntöjään Thierry Neuvillen suosimisessa, sanoo C Moren ralliasiantuntija Riku Tahko.

Kun MM-rallikausi on ylittänyt puolivälin, tilanne MM-sarjassa on alkanut Hyundain kannalta muistuttaa huolestuttavan paljon samalta kuin viime kaudella samaan aikaan. Toyota ja Kalle Rovanperä ovat onnistuneet repäistä eron Hyundain ykköshevoseen Thierry Neuvilleen jo 47 pisteeseen.

Samaan aikaan Toyotan Elfyn Evans ja Sebastien Ogier sekä M-Sportin Ott Tänak ovat hekin kartuttaneet pistesaldoaan belgialaiskuskin saraketta lihavammiksi.

Viime viikonloppuna ajettu Safari-ralli oli Hyundaille eräänlainen aallonpohja, kun Esapekka Lapin kisa meni pipariksi auton luotettavuusongelman kanssa, ja vaikeuksien kanssa tuskailleen Neuvillen koko suoritus hylättiin nuottivilpin vuoksi.

C Moren ralliasiantuntijan Riku Tahkon mukaan ongelmat kasautuvat nyt Hyundain niskaan osittain tuskaisen haastaja-aseman vuoksi.

– Ehkä tämä kaikki kertoo siitä, että Toyota on aallon päällä jatkuvasti, ja Hyundai tulee takamatkalta ja joutuu takkuamaan tiettyjen asioiden kanssa, joutuu turvautumaan tallimääräyksiin ja kaiken maailman tällaisiin asioihin. Silloin, kun on haastaja, on keksittävä niitä keinoja saada johtava autokunta ja johtava tiimi kiinni, Tahko summaa.

Hyundain tilanne ei kuitenkaan ole täysin niin ohrainen kuin pistetaulukkoa tulkitsemalla voisi päätellä. Syitä toivoon paremmasta on.

– Siellä on uudistuksen tuuli kovasti menossa ja paljon tehdään töitä. Nyt on palkattu nuoria suomalaisia, Emil Lindholm ja Teemu Suninen mukaan. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul vetää tiukkaa politiikkaa, eikä siellä jätetä kiviä kääntämättä. Tekniset viat halutaan korjata. Esapekka Lappi on hyvässä iskussa ja lähtee henkisesti haastamaan Neuvillea jo kisan alusta saakka, Tahko näkee.

Tahkon mukaan Hyundain olisikin annettava Lapille ja muille vapaammat kädet kisaamiseen, sillä toistaiseksi tallimääräykset ovat olleet tallille lähes hyödyttömiä MM-taiston kannalta.

– Jos he uskaltaisivat vielä päästää irti siitä Neuvillen suosimisesta ja ykköskuskiasemasta ja antaisivat kaikille ne avaimet kilpailla voitosta, siitä voisi tulla ihan hyvä ja he voisivat saada vielä Toyotan kiinni, koska auton nopeus näyttäisi tällä hetkellä riittävän, Tahko sanoo.

Hyundai saattaa hyvinkin tulla uudenlaisin askelmerkein kesätauon jälkeen, kun ohjelmassa ovat lähtökohtaisesti Esapekka Lapille ja Teemu Suniselle erityisen hyvin sopivat, nopeat sorarallit Virossa ja Suomessa. 

Esapekka Lappi myönsi yllättyneensä tavasta, jolla Neuvillelle on pedattu asetelmia jopa kesken MM-ralliviikonloppujen. Vastikään Hyundailla kolmeen MM-ralliin kuninkuusluokkaan nostettu Teemu Suninen puolestaan otti asiaan kantaa C Moren lähetyksessä. Katso Sunisen napakka vastaus Hyundai-sopimuksestaan artikkelin yllä olevalta videolta.

Rallin MM-sarja jatkuu kesätauon jälkeen 20. heinäkuuta alkavalla Viron MM-rallilla.

Lue myös:

    Uusimmat