Thierry Neuville sai hylkäysrangaistuksen Safari-rallissa toiminnasta, joka on C Moren ralliasiantuntijan Jari Ketomaan mukaan varsin yleistä MM-rallipiireissä. Ketomaa pitää hylkäystä jopa kohtuuttomana.
LUE MYÖS: Näin Thierry Neuvillen autokunta puolustautui MM-rallin rajussa hylkäystuomiossa
LUE MYÖS: Hylätty! Kalle Rovanperän kilpakumppani menetti MM-pisteensä
Sääntöjen vastaisesti apurinsa rallireitin nuotteja tarkistamaan lähettänyt Thierry Neuville sai FIA:lta Safari-rallin päätteeksi kylmän tuomion. Belgialaiskuskin koko suoritus viikonloppuna Keniassa hylättiin.
Samalla Kalle Rovanperän etumatka Neuvilleen kasvoi MM-sarjassa entisestään.
C Moren ralliasiantuntija Jari Ketomaa pitää Hyundai-kuskin saamaa rangaistusta äärimmäisen kovana.
– Ei tuollaista ole MM-rallissa jaettu aiemmin. Ei ikinä, Ketomaa täräyttää.
Neuvillen sääntörikkeeseen kontekstia antaa se, että nuottien ylimääräinen tarkastaminen on MM-rallipiireissä todella yleistä, vaikka se ei sääntöjen mukaan sallittua olekaan. Sallitusti kuskit saavat nuotittaa erikoiskoepätkät kahteen kertaan.
– Todennäköisesti tätä menettelyä käytetään laajemminkin. Ihmettelen, jos Neuville on ainut, joka tällaista tekee, Ketomaa sanoo.
– Kyllä tämä epäoikeudenmukaiselta tuntuu. Hienosti Neuville nieli tappionsa, mutta raju on rangaistus, että yksi mestataan siitä ihan totaalisesti.
Käytännössä nuotitussäännön valvominen onkin useimmissa ralleissa lähes mahdotonta. Ketomaa arveleekin, että Neuville jäi tempustaan kiinni Kenian rallin erityispiirteiden vuoksi.
– Keniassa nuo pätkät ajetaan tavallaan sellaisella suljetulla savannialueella. Siellä on ainakin paljon pätkiä, missä periaatteessa ei saisi liikkua kuin maanomistajan luvalla. Tietyt tahot omistavat niin isoja alueita siitä rallista, että tuolla on ehkä jotenkin pystytty kontrolloimaan sitä asiaa, kun se on suljettu alue.
– Mutta millä valvot tuota sääntöä vaikka Viron tai Suomen ralleissa, kun ne ovat yleisiä teitä? Ketomaa huomauttaa.
Ketomaa käyttää esimerkkinä tapausta, jossa kuski huomaisi nuotituksen jälkeen oikaisun mahdollisuuden tietyssä mutkassa.
– Suomessa voi ajaa ja sanoa, että ”kaverin mökki on tuossa, käyn katsomassa, missä kunnossa sen laituri on”. Millä sen voi estää, että sitä ei tehtäisi?
Neuvillen saama rangaistus on FIA:lta jyrkkä ratkaisu suitsia nuottivilppiä, mutta Ketomaan mukaan pysyvämpi toimenpide olisi sallia reittiä tarkistavan etuauton käyttö myös soraralleissa.
– Sillähän tuosta pääsisi, että etunuottiautot ajaisivat ne pätkät vaikka siviiliautoilla. Miksei sitä nyt vain voisi laillistaa? Tuo on minun mielipiteeni. Jos sitä kuitenkin enenevissä määrin tehdään, niin tuo vaihtoehto kannattaisi nostaa tapetille, Ketomaa ehdottaa.
Ketomaan mukaan siviiliautoilla ja maltillisilla nopeuksilla reittiä ajettaessa soratien kunto ei menisi miksikään.