Yksi Pariisin autonäyttelyn silmiinpistävimpiä trendejä oli kaappariovien määrä konseptiautoissa. Yksittäiskappaleena ja käsityönä valmistettaviin konseptiautoihin voidaan tietysti rakentaa mitä erikoisempia ratkaisuja, mutta tuotantoon kaappariovet ovat päätyneet nykyautoissa harvakseltaan.
Opel on kokeillut ratkaisua Merivassa, mutta sen seuraajassa ollaan mitä ilmeisemmin päätymässä takaisin perinteisiin oviin. Kaappariovia ovat hyödyntäneet myös mm. sellaiset automallit kuin Mazda RX-8 ja Rolls-Royce Ghost.
Autojen valmistustekniikka ja etenkin korilujuus ovat nykyään sellaisia, ettei B-pilareita välttämättä enää tarvita. Toisaalta turvallisuusvaatimukset – ja etenkin sivutörmäyksen suhteen – ovat tänä päivänä niin kovat, ettei B-pilareista ole aivan helppo päästä eroon – ainakaan edullisesti.
Kun yhä suurempi osa meistä asuu kuitenkin kaupungeissa, ja autojen myynnissä korostuu jatkossa yhä enemmän sisätilojen mukavuus ja olohuonemaisuus, B-pilarin poistaminen auttaa luomaan auton sisätiloista paljon houkuttelevamman ja sisäänkutsuvamman kuvan. Ja onhan autoon myös helpompi käydä sisälle, kun B-pilari ei ole häiritsemässä kulkua.
Jos ja kun autot alkavat liikkua autonomisesti, silloin viimeistään kaappariovet luultavimmin yleistyvät. Autonomisten autojen myötä ohjaamoista tulee matkustamoita, joten sisätilojen viihtyvyyden merkitys korostuu entisestään. Autoihin ilmestyy silloin esimerkiksi 180 astetta käännettäviä etuistuimia, jolloin etu- ja takamatkustajat voivat keskustella matkan aikana helposti keskenään.
Kaappariovet aukeavat yleensä myös reippaaseen kulmaan, joten niiden käyttö ahtailla parkkipaikoilla ei ole aina aivan vaivatonta. Kun autonominen auto ajaa itsensä parkkiin, tämäkään ei ole enää ongelma.