Vanhat kaatopaikat eri puolilla maailmaa ovat merkittävä ympäristöongelma. Belgiassa tutkitaan nyt, miten kaatopaikoille haudattuja materiaaleja voisi hyödyntää entistä tehokkaammin. Niistä on jo onnistuttu kehittämään aivan uusia tuotteita.
Arvioiden mukaan Euroopassa on 500 000 kaatopaikkaa. Osa vanhoista kaatopaikoista on vaarallisia ja ne uhkaavat liata esimerkiksi pohjavesiä tai maaperää. Kaatopaikat myös kiihdyttävät ilmastonmuutosta omalta osaltaan.
– Noin 11 prosenttia maailman metaanipäästöistä tulee kaatopaikoilta. Tämä on todellinen ongelma, joka vaatii ratkaisua. Me yritämme nyt muuttaa ongelman mahdollisuudeksi, toteaa Kaatopaikkakaivos-yhtymän koordinaattori Peter Tom Jones.
Jätteistä uusien tuotteiden raaka-aineita
Belgialaistutkijat katsovat nyt jätteitä uudesta näkökulmasta ja yrittävät käyttää niitä uusien materiaalien raaka-aineena.
Perusajatus on se, että kaatopaikoilla on runsaasti arvokkaita raaka-aineita, jotka voidaan ottaa talteen ja jalostaa uusiksi tuotteiksi.
Remon kaatopaikalla Koillis-Belgiassa materiaalien hyödyntäminen on pian alkamassa.
– Kaatopaikkoja on pidetty kauan jätteen loppusijoituspaikkana. Nykyään käsittelemme niitä materiaali- ja energiasäiliöinä, joita voimme hyödyntää. Kutsumme tätä tehostetuksi kaatopaikkakaivostoiminnaksi, sanoo Yves Tielemans, liiketoimintajohtaja Group Machiels -yhtiöstä.
Uudenlaista betonia jätteestä
EU:n tukemassa projektissa kehitetään uusia tekniikoita kaatopaikkajätteen hyödyntämiseen.
– Katamme koko arvoketjun ja tavoite on todella muuttaa mahdollisimman paljon kaivamaamme jätettä erilaisiksi arvokkaiksi raaka-aineiksi, selittää Jones.
Ensin kaatopaikalta otetaan talteen helposti kierrätettävät materiaalit kuten metallit, muovit ja lasi. Enemmän tutkimusryhmää kuitenkin kiinnostavat vaikeasti kierrätettävät materiaalit.
Tähän mennessä niistä on saatu valmistettua synteettistä kaasua, jota voidaan käyttää esimerkiksi lämmityksessä. Toinen tuote on laavaa muistuttava aine, josta voidaan valmistaa ympäristöystävällistä betonia, joka on tavallista betonia kestävämpää.
– Se kestää paremmin jätevesiputkissa, happamissa ja suolaisissa olosuhteissa. Se kestää myös paremmin merivettä. Lisäksi se kestää korkeampia lämpötiloja ja on palonkestävää, luettelee tuotteita kehittelevä tohtoriopiskelija Lukas Arnout Leuven yliopistosta.
Lähivuosina selviää, tuleeko vanhoista kaatopaikoista tuottavia raaka-ainekaivoksia.