Alkava F1-kausi on poikkeuksellinen autojen kehityksen kannalta. Kaudeksi 2021 tehtävien merkittävien sääntömuutosten vuoksi tallien on tasapainoiltava nykyisen ja tulevan välillä.
F1-tallien on samaan aikaan kehitettävä nykyistä autoaan ollakseen kilpailukykyinen tällä kaudella, mutta pidettävä myös huolta, että ne ovat valmiita ensi vuonna tulevaan sääntömullistukseen.
Samalla isoille talleille kuten Mercedekselle, Ferrarille ja Red Bullille nyt on oikea hetki panostaa rahallisesti kehitystyöhön, sillä F1-sarjaan on tulossa budjettikatto tasoittamaan valtavaksi revenneitä taloudellisia eroja eri tallien välillä.
– Tänä vuonna taistellaan kahden kauden mestaruudesta, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kuvailee Reutersille kehitystyön tärkeyttä.
– Vuodeksi 2021 tulee valtava sääntömuutos, joten resurssien kohdentaminen on ratkaisevan tärkeää. Jos (kehitystyössä) epäonnistuu ja jää kuukausia jälkeen muista, saattaa pudota puoli sekuntia kärjen vauhdista.
Monelle pienemmälle tallille iso kysymys on se, missä vaiheessa kautta katseet ja etenkin resurssit suunnataan jo täysillä seuraavaan kauteen.
Tämänkaltaisten tilanteiden kokenein kettu työskentelee tällä hetkellä F1-organisaation moottoriurheilujohtajana. Muun muassa Ferrarin ja Benettonin teknisenä johtajana urallaan toiminut Ross Brawn kertoo, miten peliliike tallin johdossa auttoi Michael Schumacherin uransa ensimmäiseen mestaruuteen seuraavana vuonna.
– Minulla on ollut vuosia, kun olen sanonut alusta saakka, että "vedetään kausi tällä autolla, koska ensi vuosi tuo isoja mahdollisuuksia", Brawn sanoo Reutersille.
Brawn käski kylmästi Benettonin pääsuunnittelijan Rory Byrnelle jo varhaisessa vaiheessa kautta unohtaa vuoden 1993 auton kehitystyön. Keskittyminen oli ohjattava jo vuoden 1994 autoon.
– Uudet säännöt, uusia mahdollisuuksia… Rory keskittyi täydellisesti vuoden -94 autoon ja se toi (Schumacherille) maailmanmestaruuden. Jos on valmis uhrauksiin ja resursseja löytyy, se saattaa olla kannattavaa, Brawn kuvailee.
"Siitä ei ole epäilystäkään"
Brawnin nimellä kulkenut F1-talli hyötyi erityisellä tavalla sääntömuutoksesta vuonna 2009, kun Ferrari ja McLaren olivat taistelleet edellisenä kautena mestaruudesta kalkkiviivoille asti.
– Siitä ei ole epäilystäkään, että ne eivät laittaneet sellaisia resursseja seuraavan vuoden autoon niin kuin me teimme.
Kun tupladiffuusorit salliva sääntöuudistus astui voimaan, pikkutalli Brawn oli puoli kierrosta muita edellä kehitystyössään. Kausi toi mestaruuden Jenson Buttonille.
– Se on jokaisen tallin erikseen päätettävä, mutta mahdollisuus on olemassa, Brawn sanoo.
Brawnin metodin on ottanut käyttöön pienemistä talleista ainakin Racing Point, joka on käytännössä kopioinut Mercedeksen viime vuoden auton keskittäessään kehitystyönsä jo ensi kauteen, jolloin talli tunnetaan Aston Martinin nimellä.
LUE MYÖS: F1-tähti linjasi pian alkavan sopimusruletin marssijärjestyksen – mihin unohtui Valtteri Bottas?
LUE MYÖS: Räikkösen kuntovalmentaja muistaa F1-kuskien epäeettisen kohtelun: "Robert Kubica näytti luurangolta – Kimillä sama tilanne"
Viime kaudella vaivaisen yhden pisteen saalistanut Williams ei ainakaan tunnusta tekevänsä samoin. Sille tärkeämpää on nyt puhdistaa umpisurkealla viime kaudella ryvettynyt maineensa.
– Meidän on pakko jatkaa automme FW43:n kehittämistä, koska tämä vuosi on ratkaisevan tärkeä tallillemme, tallipäällikkö Claire Williams sanoo.