Karmiva kokonaiskuva tapahtumien todellisesta kulusta Germanwingsin lennolla 9525 hahmottuu hitaasti.
Tapahtumat alkoivat hahmottua pitävästi vasta kun Bild-lehdessä julkaistiin maanantaina koneen äänitallenteen perusteella kirjoitettu teksti.
“Avaa se pirun ovi!”, kapteeni huutaa.
klo 12.38 kone on 4000 metrin korkeudessa. Perämiehen hengitys kuuluu yhä lennon äänitteellä.
Kahden minuutin päästä koneen siiven uskotaan raapaisevan vuorenrinnettä.
Matkustajien huudot kuuluvat viimeistä kertaa.
Tiistai - kaikkien oletetaan kuolleen
Tämän hetken jälkeen tietoa alkoi saapua tipoittain tapahtumista Alppien yllä.
12:20 Kone katosi tutkasta Ranskan Alppien yllä. Kone ei lähettänyt lainkaan hätäkutsua.
13.33 AP: Ranskan sisäministerin mukaan turmakoneen romua on löytynyt Alpeilta 2000 metrin korkeudesta. Yhdenkään ei odoteta selvinneen turmasta.
15.09 CNN: Paikallisen koulun urheiluhalli tyhjennettiin, jotta sinne voidaan kuljettaa lentoturma-alueelta löytyneitä ruumiita.
19.14 Helikopterista lentoturmapaikan nähnyt kuvailee näkyä hirveäksi. Hän kertoo koneen ja matkustajien ruumiiden olevan palasina.
Illan aikana ja seuraavana aamuna alkaa valjeta, että koneessa oli vikaa viime pysähdyksellä, mutta vian ei uskota voineen aiheuttaa näin mittavaa onnettomuutta. Uhrien henkilöllisyydet alkavat selvitä. Mukana on muun muassa saksalaisen koulun kielikurssilaisryhmä.
Keskiviikko – mustat laatikot löytyvät
Mustat laatikot löydetään heti onnettomuutta seuraavana päivänä, mutta ne ovat pahoin vaurioituneita ja toisesta löydetään vain kuoret. Lennon äänitallenteet saadaan kuitenkin talteen.
Keskiviikon ajan puntaroidaan, mitä on voinut käydä lentäjille, koska hätäkutsua tai muuta avunpyyntöä ei koneesta saatu. Epäilyjä esitetään siitä, ovatko he saattaneet olla törmäyshetkellä tajuttomia. Asiantuntijat toteavat myös, että kone ei lähde alaspäin itsestään.
Yön aikana aletaan saada tietoja turmakoneen tapahtumista juuri ennen törmäystä. Kapteeni on lähtenyt ohjaamosta, eikä ole jostain syystä päässyt takaisin ohjaamoon.
Torstai – se oli tahallista
Lentäjien henkilöllisyydet ja kansalaisuudet julkaistaan. Kapteeni on Patrick Sondenheimer – yhtiön parhaita ja kokeneimpia lentäjiä. Perämies on Anders Lubitz, joka on lentänyt vasta joitain satoja tunteja.
Torstain aikana selviää, että ohjaamon ovi ei voi jäädä vahingossa lukituksi. Epäilykset heräävät perämiehen toiminnan syistä. Vihdoin varmistuu, että perämies on tahallisesti ohjannut koneen kohti vuorenrinnettä.
Motiivista ei ole aavistusta, mutta perämiehen henkilöhistoriaa aletaan käydä läpi. Ensiksi epäillään suhdehuolia, ja ystävä kertoo Lubitzin olleen henkisesti epävakaa. Kotietsinnöissä löytyy jotain ”merkittävää". Löydön luonnetta ei kuitenkaan vielä paljasteta.
Ohjaamokäytäntöjä käydään läpi kaikissa maailman lentoyhtiöissä ja niissäkin, jossa ei vielä ole käytäntöä sille, että ohjaamossa on aina oltava vähintään kaksi miehistön jäsentä.
Lähes kaikki lentoyhtiöt muuttavat käytäntönsä heti, kun mahdollista. Ainoastaan Germanwingsin emoyhtiö Lufthansa sanoo, ettei syytä käytännön muuttamiseen ole. Myös Lufthansa myöntyy myöhemmin.
Perjantai – mielenterveysongelmia
Saksalaislehdet paljastavat, että Lubitzilla on ollut mielenterveysongelmia. Vieläkin järkyttävämpi uutinen kerrottiin pian. Turmapäivänä Lubitz oli määrätty sairauslomalle. Perämies oli myös aikoinaan hyllytetty kesken lentäjäkoulutuksen.
Lubitzin suhdetta Alppeihin kuvattiin lähipiirissä lähes pakkomielteiseksi. Entinen tyttöystävä kertoi myös miehen sanoneen, että hän aikoo vielä tehdä jotain, josta hänet muistetaan.
Yhden miehen muotokuva
Entisen tyttöystävän kaverit kutsuivat median tietojen mukaan perämiestä kontrollifriikiksi. Miehen näön kerrottiin heikentyneen ja hänen kotoaan löytyi suuri määrä psyykelääkkeitä sekä revittyjä sairaustodistuksia. Hän oli mitä ilmeisimmin piilottanut terveydentilansa työnantajaltaan.
Nykyisen tyttöystävän kerrotaan saksalaislähteiden mukaan olevan raskaana. He olivat seurustelleet seitsemän vuotta, mutta Lubitzilla oli Bild-lehden mukaan myös suhde lentoemännän kanssa.
Bild am Sonntag kertoo, ettei ole tiedossa, tiesikö seurustelukumppani miehensä suhteesta, mutta hän suunnitteli Lubitzin jättämistä.
On yhä epäselvää, saadaanko toisen mustan laatikon lento- ja navigointitietoja lainkaan purettua. Ne voisivat vielä auttaa selvittämään, mitä tarkalleen tapahtui viikko sitten Alpeilla.