FIA, F1 ja kaikki kymmenen tallia neuvottelivat torstaina sarjan lähitulevaisuudesta. Maailmalla vallitseva tilanne on sotkenut kauden 2020 kisakalenterin pahasti, ja tällä hetkellä seitsemän ensimmäistä osakilpailua on joko peruttu tai siirretty myöhempään ajankohtaan.
LUE MYÖS: F1-tallit tekivät oman tulevaisuutensa kannalta todella merkittävän ratkaisun – asiantuntija kehuu kypsää päätöstä: "Tässä ei ole kyse siitä, kuka hyötyy tai voittaa"
F1-kauden piti alkaa viime viikolla Australiassa, mutta kilpailu peruttiin, kun McLaren-tallin työntekijällä todettiin Melbournessa koronavirustartunta.
Myös toukokuun loppuun suunnitellun Monacon GP:n kohtalo on lyöty lukkoon. Ruhtinaskunnan kaduilla ajettava kilpailu nähdään seuraavan kerran vasta kaudella 2021.
Sen sijaan Bahrainin, Vietnamin, Kiinan, Hollannin ja Espanjan osakilpailut ovat toistaiseksi vain hyllyllä, odottamassa, josko ne voitaisiin järjestää vielä myöhemmin tämän kauden aikana.
F1 toivoo pääsevänsä aloittamaan kauden 7. kesäkuuta Azerbaidzhanista. Edellä mainittuja kisoja yritetään sitten ripotella noin kuuden kuukauden mittaiseksi typistyneeseen kalenteriin.
F1:n moottoriurheilupomo Ross Brawn uskoo, että kun kesätauko siirrettiin elokuulta maalis-huhtikuulle, loppukesän tyhjinä viikonloppuina saadaan ajettua ainakin kaksi nyt väliin jäävää osakilpailua. Bahrainin GP:tä on alustavasti soviteltu kauden loppupäähän.
Brawnin mukaan on mahdollista, että kaudella 2020 saataisiin ajettua 18 osakilpailua. Tämä edellyttäisi ainakin vielä toistaiseksi sitä, että nyt ajamatta jäävistä kisoista kolme saadaan sijoiteltua kalenteriin uudelleen. Sky Sportsin asiantuntija, ex-kuski Martin Brundle pitää todennäköisimpänä 16–17 osakilpailusta koostuvaa kautta.
Brawnin ja muiden F1-pomojen sekä FIAn urakkaa helpottaa se, että tallit antoivat heille torstaina täydet valtuudet mukauttaa kisakalenteria parhaaksi katsomallaan tavalla. Normaalisti kalenterin muuttaminen vaatisi tässä vaiheessa kaikkien tallien hyväksynnän.
– Tallit tukivat täysin sitä ajatusta, että yritämme järjestää niin monta kisaa kuin on turvallisesti mahdollista. FIA ja F1 työstävät nyt uutta kalenteria ja konsultoivat kyllä talleja, mutta heidän hyväksyntäänsä ei varsinaisesti enää tarvita. Tämä tarjoaa meille kaivattua joustavuutta toimiessamme promoottoreiden kanssa, F1-puheenjohtaja Chase Carey sanoo sarjan verkkosivuilla.
Jotta F1 voi jakaa maailmanmestaruuden, kaudella pitää ajaa vähintään kahdeksan osakilpailua.
Azerbaidzhanin GP 7.6. Kanadan GP 14.6. Ranskan GP 28.6. Itävallan GP 5.7. Britannian GP 19.7. Unkarin GP 2.8. Belgian GP 30.8. Italian GP 6.9. Singaporen GP 20.9. Venäjän GP 27.9. Japanin GP 11.10. USA:n GP 25.10. Meksikon GP 1.11. Brasilian GP 15.11. Abu Dhabin GP 29.11. Bahrainin, Vietnamin, Kiinan, Hollannin ja Espanjan GP Australian ja Monacon GP