Kalle Rovanperä latasi kovan tavoitteen Rovaniemen MM-ralliin: poikkeuksellisella kilpailureitillä on yksi kuljettajia helpottava elementti – "Voi ajaa ihan kaasu pohjassa"

3:07img
Jari-Matti Latvala kertoo ensimmäisestä päivästään Toyotan tallipäällikkönä
Julkaistu 14.01.2021 14:44
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toiseen WRC-kauteensa valmistautuva Kalle Rovanperä, 20, on innoissaan siitä, että kaudella 2021 on ohjelmassa kaksi Suomessa ajettavaa MM-osakilpailua.

LUE MYÖS: Rovaniemen MM-ralli pannaan pystyyn tiukalla aikataululla: lupaprosessit ovat kesken, yleisörajoituksista ei vielä tietoa

LUE MYÖS: Toinen MM-ralli Suomeen! WRC-tähdet kilpailevat helmikuussa Rovaniemellä

Torstaina saatiin pitkään odotettu vahvistus Suomen toiselle MM-rallille, kun Rovaniemen kerrottiin isännöivän 26.–28. helmikuuta ajettavaa osakilpailua.

– Totta kai on hyvät fiilikset. Onhan se siistiä, että saatiin kalenteriin sellainenkin kisa. Makeeta, että päästään ihan kunnon talviolosuhteissa ajamaan, kun ei niitä Ruotsissa oikein enää tahdo olla, Rovanperä kertoi MTV Urheilulle.

Rovaniemen ympäristössä ajettava kilpailu korvaa juuri Ruotsin rallin kauden toisena MM-osakilpailuna. Rovanperällä on kokemusta Napapiirin talvisista teistä viime vuodelta, kun hän osallistui SM-sarjakauden avanneeseen Arctic Lapland Rallyyn, perinteiseen Tunturiralliin.

– Se on tosi hieno kisa. Aina pitää yksi talvikisa olla kalenterissa, ja mielestäni se toimii tosi hienosti siihen. Se on tosi hyvä kisa, ja pätkät ovat hienoja. Tämä on kalenteriin oiva lisäys.

AKK:n torstaina julkaisemassa tiedotteessa kerrottiin, että helmikuisessa kilpailussa on tällä tietoa määrä ajaa kaikkiaan 10 erikoiskoetta ja 260 ek-kilometriä. Ek-määrä on verrattain pieni, mutta siihen nähden ek-kilometrejä ajetaan huomattavasti normaalia MM-rallia enemmän.

Rovanperä ei ota kantaa siihen, ovatko lyhyet vai pitkät pätkät parempia, mutta yhden kuljettajaa helpottavan huomion hän tekee tulevasta haasteesta.

– Kun rengaskuluma tai lämpö ei vaikuta, ei sillä ek:n pituudella varmaan tuollaisessa talvikisassa ihan niin paljon ole merkitystä kuin pitkillä kesäpätkillä. Tuolla olosuhteet ovat normaalisti niin hyvät, että pitkän pätkän voi ajaa alusta loppuun ihan kaasu pohjassa. Ei tarvitse mitään säästellä.

Eikä tule kuskilla kylmä, vaikka olisi 25–30 astetta pakkasta?

– Siinä pätkällä tulee lämmin, kun touhuaa, mutta muuten yleensä palelee. Eivät ne kovin lämpimiä ole nuo kisat.

Rovaniemi on Rovanperän kannalta sikäli mieluisa lisäys MM-kalenteriin, että tiestö on paitsi hyväkuntoista myös nopeaa ja jouhevaa, juuri sellaista, joka tarjoaa hänelle mahdollisuudet taistella MM-sarjan kärkimiehiä vastaan. Viime vuoden Ruotsin rallissa, joka oli profiililtaan hyvin samankaltainen, Rovanperä oli kilpailun päättäneen Power stagen nopein ja koko kilpailun kolmas.

Lisäksi tulevan kilpailun reitti pohjautuu hyvin siihen, mitä Tunturirallissakin ajetaan – eli se on Rovanperälle jossain määrin tuttu.

– Ihan hyvä usko on omiin mahdollisuuksiin. Kyllä tämä on yksi niistä kisoista, joissa pitäisi pystyä ajamaan palkintokorokevauhtia ehdottomasti. Ei minulla tietenkään hirveästi ole kokemusta Rovaniemeltä. Viime vuonna ajoin kerran, ja pätkiä ei ajeta montaa kertaa läpi. Mutta sen verran on kokemusta, että tietää vähän, mitä odottaa.

Mahtaako kartturi Jonne Halttusella olla viime vuoden Tunturirallin nuottivihko vielä tallessa?

– En ole kysynyt, mutta tiedän, että on.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli